Författare Ämne: Funderingar kring utskrift av personakt  (läst 983 gånger)

Suzzi

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Funderingar kring utskrift av personakt
« skrivet: 2025-06-29, 01:10:53 AM »
Hej,

Har ägnat många timmar nu att få till mallen för personakt som jag vill ha den. Inser dock att längst ner vid Barn blir det mycket väl information för min smak. När jag klickar bort det jag inte vill ha försvinner det ju sen på barnets personakt. Eller gör jag fel?
Insåg också att om man skriver en egen anteckning för en händelse och avslutar med en punkt så blir det dubbla punkter då programmet avslutar allt själv med en punkt.

Bifogar en skärmbild. Det jag inte vill ha med på utskrift är antalet barn och när man gift sig. Det står ju ändå äktenskap nedanför. Kaka på kaka liksom. Less is more i min smak och tycker det räcker med namn och årtal för barnen. Resten kan man ju se i barnens personakt.

Suzzi

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: Funderingar kring utskrift av personakt
« Svar #1 skrivet: 2025-06-30, 09:02:36 AM »
Det borde gälla händelsetypen för familjerollen som ska tas bort.

Suzzi

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2025-06-30, 18:52:39 PM »
Det har jag försökt men då försvinner den information på familjen/personen det berör i deras utskrift...

Suzzi

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2025-07-17, 15:13:51 PM »
Hur kan man göra bra inställningar för utskriften? Tycker personakterna är toppen med all information man lagt in för personen. Men det jag inte gillar är att eftersom barnen också har mycket information så kommer den med i t ex faderns personakt. Tycker det räcker med barnens namn och årtal. Blir ju samma information 2 ggr så att säga. Hur jag än gör med inställningarna så blir det inte rätt. Tar jag bort det jag inte vill ha för barnen så försvinner det sen för föräldern. Hur är det tänkt egentligen?
Skulle bevhöva telefonsupport!  :D

/Suzzi

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2025-07-21, 08:54:43 AM »
Det du inte vill ha med av barnens uppgifter kan du ta bort i utskriftsmallen för personakten > uppgifter > avancerat urval > rollerna barn/ingifta till barn.