Författare Ämne: Bugg - källa kopieras från en händelse till en annan  (läst 2745 gånger)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Bugg - källa kopieras från en händelse till en annan
« Svar #15 skrivet: 2025-09-09, 13:53:25 PM »
Ja men gör först en säkerhetskopia i v3 då databasen är en senare version i v4.1. Å andra sidan måste du ändå skapa ett nytt test-register om du ska prova att redigera i v4.1.

UL

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 2025-09-09, 17:41:04 PM »
Ok, nu har jag installerat version 4.1. Det tog ett par sekunder att konstatera att problemet kvarstår.
« Senast ändrad: 2025-09-09, 18:05:28 PM av UL »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 2025-09-09, 18:29:26 PM »
Ok, tack för filmen - nu lyckades jag upprepa felet. Så ska det  naturligtvis inte vara men jag förstår inte riktigt vitsen med att markera själva källan - är det inte enklare att kopiera hela källreferensen eller bara börja skriva in källan då den har autofyll?

UL

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 2025-09-09, 18:43:00 PM »
Dum gammal vana som hänger kvar på ren reflex. I början när jag använde Genney hade jag för vana att lägga in hänvisningar av typen "Kinnevalds häradsrätt AIa:61 (1820) Bild 6060 / sid 1153 (AID: v464931.b6060.s1153, NAD: SE/VALA/01552)" under Källa eftersom det var enklast så. När jag sedan skulle hänvisa i ett annat program/dokument ville jag bara ha med "Kinnevalds häradsrätt AIa:61" och därav föddes vanan att markera texten för att kopiera den relevanta delen. Jag har inte heller städat bort alla hänvisningar av det slaget ännu så därför har jag fortsatt. På samma sätt sker det av reflex att jag klickar på en annan händelse utan att avmarkera källan först, trots att jag vet att jag kan få problem att hitta rätt källhänvisning igen. (Jag försöker lära om men saker tenderar ju att sätta sig i muskelminnet när man gjort något tillräckligt många gånger ...)

Men det var i alla fall bra att du kunnat återskapa det.

UL

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 2025-09-10, 19:53:51 PM »
Alltså, nu skulle jag vara duktig och inte kopiera en källhänvisning på det sättet ... men hur skulle jag annars göra? Det är en sak att kopiera källhänvisningen inom Genney – det gör jag också ofta – men det här handlar ju om att kopiera dem till ett annat program och då funkar inte Ctrl+C (just nu skriver jag en bok och brukar skriva färdigt ett avsnitt och sedan kopiera alla källhänvisningar för det avsnittet, vilket gör att jag växlar ett flertal gånger mellan Genney och det andra programmet).

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 2025-09-11, 06:35:16 AM »
Behöver du kopiera källan så se bara till att gå ur redigeringsläget (ENTER) när du kopierat klart så undviker du problemet.

Ett annat sätt är att välja att visa källorna i visningsläget, sista fliken i biografin. Där kan du markera källdelen och högerklick > kopiera eller ctrl/command > C. Personligen har jag många källreferenser som är delande mellan andra personer och då är det heller inte möjligt att redigera i tabellen utan kräver att du öppnar källor & hänvisningar.

UL

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 2025-09-13, 09:43:27 AM »
Ja, det är ju självklart. Jag bara trodde att det fanns något enklare sätt eftersom du skrev att du inte förstod vitsen med att markera källan.