Författare Ämne: Hamnar inte på senaste person vid nyöppning av programmet  (läst 3736 gånger)

Malin E

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Hamnar inte på senaste person vid nyöppning av programmet
« skrivet: 2025-08-25, 13:38:25 PM »
När jag öppnar programmet visas inte den person i släktträdet som jag senast hanterade. Och den som visas är inte någon i närheten, utan någon en bra bit bort i trädet. Om det då var ett tag sedan jag var inne i programmet kan det vara rätt trixigt att försöka komma ihåg vem sjutton det var jag höll på med.

Nu har det hänt tillräckligt ofta för att jag ska vara säker på att det inte är jag som gör fel …

Jag har Mac OS 15.6 och Genney 4.1b1, och jag upplever att det här började efter uppdateringen till fyran.

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Hamnar inte på senaste person vid nyöppning av programmet
« Svar #1 skrivet: 2025-08-25, 22:32:26 PM »
Inställningar/Allmänt
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

Malin E

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2025-08-25, 22:36:23 PM »
1) Jag har inte den inställningen markerad.

2) Jag är proband, och det är inte min vy som öppnas utan någon ana som jag arbetade med för ett tag sedan.

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2025-08-25, 23:09:17 PM »
1) Jag har inte den inställningen markerad.

2) Jag är proband, och det är inte min vy som öppnas utan någon ana som jag arbetade med för ett tag sedan.

Skumt...då har jag ingen lösning...mer än --> Kan du testa en äldre kopia och se om det blir samma? Hos mig är jag alltid först (proband), aldrig haft problemet som du har.
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2025-08-26, 10:33:02 AM »
Det är skillnad på Startperson (Proband) och Huvudperson.
Huvudperson är normalt den du för tillfället jobbar med eller något av dess barn.
Du kan göra en person till Huvudperson på 2 sätt. Antingen dubbelklicka på personen eller att högerklicka på personen och i menyn som kommer upp välja Huvudperson.

Gör detta innan du avslutar Genney så bör den personen komma i fokus nästa gång du startar programmet.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Malin E

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2025-08-26, 13:46:10 PM »
Så man måste numera aktivt göra någon av dem man jobbar med till huvudperson? Tidigare har jag bara stängt programmet där jag är och så har det öppnat sig där nästa gång.

Undrar då hur just den här anan som verkar ha blivit huvudperson har blivit det. Eftersom jag inte vetat att funktionen fanns, menar jag.

KPohl

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2025-08-27, 09:54:58 AM »
Har samma problem plus att jag inte får frågan om backup eller Gedcom-fil samt kontroll att senaste ändring är sparat vid programavslut. Detta har jag anmält till supporten men hittills utan resultat.
Använder Genney 4.1b5 för Apple-processorer.

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2025-08-27, 13:12:42 PM »
Har samma problem plus att jag inte får frågan om backup eller Gedcom-fil samt kontroll att senaste ändring är sparat vid programavslut. Detta har jag anmält till supporten men hittills utan resultat.
Har du kollat i inställningarna att du har detta valt? Finns under Allmänt allra högst upp.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

KPohl

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2025-08-27, 15:39:55 PM »
Har samma inställningar idag som fungerade med tidigare programversion i höstas.
Har uppdaterat versionerna ganska regelbundet så jag misstänker att bytet till version 4.1.

Malin E

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2025-08-28, 22:01:43 PM »
Det är skillnad på Startperson (Proband) och Huvudperson.
Huvudperson är normalt den du för tillfället jobbar med eller något av dess barn.
Du kan göra en person till Huvudperson på 2 sätt. Antingen dubbelklicka på personen eller att högerklicka på personen och i menyn som kommer upp välja Huvudperson.

Gör detta innan du avslutar Genney så bör den personen komma i fokus nästa gång du startar programmet.

Nu var jag noga med att markera min senaste person som huvudperson, och jag hamnar ändå på fel person (samma en som förut dessutom). Så något är fel.

Malin E

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2025-08-28, 22:03:36 PM »

Ja, exakt samma här. Alltså är något vaj med Apple-uppdateringen.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2025-09-01, 12:40:03 PM »
Det här felet har bara rapporterats av er två och inte kunnat reproducerats och därmed inte kunnat identifierats.

KPohl

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2025-09-01, 14:05:57 PM »
Har jobbat många år med systemutveckling tidigare och då sa man att inte ligga i framkant med uppdateringarna. Samtidigt är det roligt och spännande.
Jag använder nu MacOS 15.6.1 och Genney's version 4.1b5 för Mac med Apple's egen processor.
Har installerat om datorn och Rosetta finns inte på denna längre men problemet kvarstår.
Samtidigt finns något bra att säga också. Prestandan har blivit mycket bättre och gör det roligare att jobba med appen. Stort tack till utvecklarna!

Malin E

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2025-09-01, 19:50:26 PM »
Det här felet har bara rapporterats av er två och inte kunnat reproducerats och därmed inte kunnat identifierats.

Vilket trevligt svar.  ::) Reproducera går det knappast att göra eftersom man inte gör något särskilt för att det ska uppstå, det uppstår oavsett vad man gör.

Malin E

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2025-09-01, 19:51:53 PM »
Har jobbat många år med systemutveckling tidigare och då sa man att inte ligga i framkant med uppdateringarna. Samtidigt är det roligt och spännande.
Jag använder nu MacOS 15.6.1 och Genney's version 4.1b5 för Mac med Apple's egen processor.
Har installerat om datorn och Rosetta finns inte på denna längre men problemet kvarstår.
Samtidigt finns något bra att säga också. Prestandan har blivit mycket bättre och gör det roligare att jobba med appen. Stort tack till utvecklarna!

Jag vet inte riktigt vad du vill säga med det. :) Ska man inte rapportera problem som man hittar?