Författare Ämne: Exportera GEDCOM från Genney till Ancestry  (läst 296 gånger)

MariaIngs

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Exportera GEDCOM från Genney till Ancestry
« skrivet: 2025-10-19, 13:00:17 PM »
Det här är nog en konstig fråga men jag har aldrig exporterat ett släktträd förut. Jag har en MacBook och ville exportera mitt släktträd till Ancestry. Jag har hittat exporteraknappen  och har provat att välja både Genney och GEDCOM 5.5.1, båda med UTF-8. Sen ska man välja var det ska sparas och jag har provat flera varianter som desktop, documents och downloads men när jag tex går till skrivbordet sen så finns den inte. Måste man ha nån särskild app eller nåt för gedcom?

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Exportera GEDCOM från Genney till Ancestry
« Svar #1 skrivet: 2025-10-19, 22:31:51 PM »
Du ska använda GEDCOM 5.5.1 med UTF-8. Nu vet jag inte hur mapp-strukturen på Mac så där kan jag inte hjälpa dig. Men det ska finnas en katalog där gedcom-filer sparas om inget annat anges.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

MariaIngs

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2025-10-20, 09:24:00 AM »
Ja, största problemet är att förstå var den ligger någonstans och att komma åt den. När jag går via Ancestry så kan jag ju välja olika platser där filen ska ligga men när jag från Genney försökte spara den till skrivbordet så ligger den inte där.

KPohl

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2025-10-20, 11:48:21 AM »
Vid en standardinstallation av Genney på MacOS så skapas ett bibliotek Genney i ditt hembibliotek.
I detta bibliotek finns bland andra ett bibliotek med namnet Gedcom och där finns dom sparade filerna.