Författare Ämne: Jag går bet på att söka efter alla som bor i Hälsingland?!?  (läst 195 gånger)

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 153
    • Visa profil
Hej,

Som ämnesraden säger. Hur i hela friden gör man för att söka på alla personer som bor i Hälsingland, eller har nån typ av anknyting dit (jobb, bott där under en tid, född, död)? Jag får banne mig inte till det. Ibland blir det hela trädet, ibland blir det ett tio-tal personer som absolut inte har med Hälsingland att göra. Nåt generalfel gör jag, men vad?

Hur gör ni?
Linux Manjaro KDE Plasma + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Jag går bet på att söka efter alla som bor i Hälsingland?!?
« Svar #1 skrivet: 2025-10-29, 09:03:17 AM »
Hälsingland är ett landskap. Har du provat med inställningen Plats,församling,landskap om det ger resultat?
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2025-10-29, 19:17:02 PM »
Jodå, hade det redan angivet. Blir inte klok på det här, eller så är jag dum. Trodde att jag fick till rätt sökning och fick träff på ett gäng personer från Hälsingland (drygt 1000 st), men sen bläddrar man vidare i sökningen och uptäcker att även de från Värmland förekommer och några andra. Jag ska testa annat landskap så får vi se om Hälsingland kommer med där kanske :)

Admin Hjälp! hur gör man för att söka på rätt sätt

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2825
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2025-10-30, 09:03:27 AM »
Det går inte normalt att söka direkt med landskap för strukturerade platser men en lite bökig workaround du kan göra det. Välj att formatera platserna med landskap och exportera sen registret till en ny gedcom och importera den till ett nytt register.

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2025-10-30, 16:20:38 PM »
Aha, ok...då förstår varför det inte funkar...det går inte helt enkelt  ;D. Testar workaround, tack