Författare Ämne: Lägga in händelser för en familj?  (läst 136 gånger)

LarsK

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Lägga in händelser för en familj?
« skrivet: 2025-11-02, 11:30:45 AM »
Detta torde finnas en lösning på men jag hittar den inte: Hur gör jag för att lägga in en händelse för en hel familj och slippa repetera för varje individ, då det är relevant för fler? Exempel: "Bosatt".

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 153
    • Visa profil
SV: Lägga in händelser för en familj?
« Svar #1 skrivet: 2025-11-02, 18:51:21 PM »
Hej,

Testa med "Faktauppgift". För att den ska synas så måste du klicka på rutan högst uppe till vänster "visa utökad lista". Faktauppgiften kan du döpa till vad du vill passar och sen när du fyllt i alla uppgifter och sparat - högerklicka på din ny händelse i biografin - välj dela, sen väljer du de personer som är involverad/delaktig i händelsen eller vad det nu kan vara. Jag testade med Egen händelse men där gick det inte att dela med andra familjemedlemmar.

Hoppas det funkar   :)
« Senast ändrad: 2025-11-02, 18:53:25 PM av tobbet »
Linux Manjaro KDE Plasma + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2825
    • Visa profil
SV: Lägga in händelser för en familj?
« Svar #2 skrivet: 2025-11-03, 12:35:37 PM »
De enda händelsetyper som går att lägga till för familj förutom de uppenbara som vigsel, skilsmässa mm är egen händelse och folkräkning. Det beror på gedcom-standarden som inte stöder andra typer. I Genney kan du istället dela händelsen med övriga familjemedlemman. Högerklicka på händelsen > dela.