Författare Ämne: Länkar i Linux  (läst 1677 gånger)

LasseMas

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 57
    • Visa profil
Länkar i Linux
« skrivet: 2025-11-22, 19:21:39 PM »
Jag har just installerat Genney4 på min Linuxdator med Kubuntu 24.04. Jag tycker det funkar bra men inget händer när jag klickar på länkar till  ArkivDigital eller Riksarkivet. Ett sånt fel borde ju ha upptäckts för längs sen så det är väl nåt jag inte begriper eller gör fel men vad?

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Länkar i Linux
« Svar #1 skrivet: 2025-11-23, 09:23:02 AM »
Hej,

Jag har aldrig testat detta förrän nu och det funkar inte med Riksarkivet enbart. Om jag väljer de andra alternativen för Riksarkivet funkar det. Undrar vilken fil i genney som länkar finns?

PS: Hittade vilken fil man måste in och ändra. Den ligger här: /home/ditt_user_name/.Genney/templates/ och filen "riksarkivet.gwh". Jag ändrade till url=http\://sok.riksarkivet.se/kyrkoarkiv vilket fungerar. Bara att komma ihåg att ändra det igen kanske vid nästa version.
« Senast ändrad: 2025-11-23, 15:35:41 PM av tobbet »
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

LasseMas

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2025-11-25, 17:40:11 PM »
Tipset ovan hjälpte inte alls.
När jag trycker på en ArkivDigital- eller Riksarkivet-länk i Genney händer det absolut ingenting. Om länken är felaktig borde väl webläsaren i alla fall öppnas och meddela att länken är felaktig, eller? Inte ens det händer.
Vad är det som är fel? Hjälp!

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2025-11-25, 18:22:24 PM »
Du menar alltså en länk på en person till exempelvis Riksarkivet?

Så här: Holms kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/HLA/1010074/A I/3 (1827-1837), bildid: C0025457_00078, sida 132

Har det aldrig funkat?

Trodde du menade "Huvudmeny" och "Internet Sök".  ;D
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

LasseMas

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2025-11-25, 18:41:30 PM »
Jag har bara haft Genney4 i min Linux-dator några veckor nu och länkar på person fungerar inte. Riksarkivet har jag ingen erfarenhet av utan har alltid använd enbart ArkivDigital. I min Windows-dator har jag haft Genney och sysslat med släktforskning i drygt 10 år.

LasseMas

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2025-11-25, 18:43:47 PM »
Jag har samma Genney-databas i Linux som i Windows och funkar länkarna i Windows borde de ju fungera Linux, eller?

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2025-11-25, 21:52:38 PM »
Tror det blir ett fall för Administrator. Jag använder bara Riksarkivet och det funkar klockrent hos mig. Vore kanske bra om du kunde lägga med en skärmdump som man ser vad det är som inte fungerar. Jag har hållit på i dryga 20 år och enbart Linux i olika distros. Nedan skärmdump från Riksarkivet och länken som finns vid "Var i källan" fungerar. Som alla andra.

« Senast ändrad: 2025-11-25, 21:55:09 PM av tobbet »
CachyOS KDE + Genney 4.x

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2025-11-26, 08:17:33 AM »
Låter spontant som att URLer inte är associerat med webbläsaren, vilket låter underligt. Det är Java som sköter den kopplingen med operativsystemet så det kan alternativt vara något problem där.

LasseMas

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2025-11-26, 14:22:40 PM »
Så här ser länkarna ut som inte fungerar.

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2025-11-26, 18:45:57 PM »
Vad händer om du klistrar in länkarna i kommentarsfältet istället?
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

LasseMas

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2025-11-27, 09:49:30 AM »
Jag testade i kommentarsfältet. Se bild. Det funkade inte där heller.

StefanH

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2025-11-27, 10:15:35 AM »
Att det står med blå text betyder för mig att det tolkas son en länk.
Du har ingen inställning i Linux eller ev. antivirus som hindrar ett program att öppna nya sidor på andra domäner?
Stefan Hagstedt

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2025-11-27, 11:07:09 AM »
Jag har en "gammal" länk kvar från AD och det funkar här hos mig. Oavsett vilken jag klickar på (AID, eller NAD) så öppnas Chrome. Jag har konto på AD men inget som jag betalar får. Jag kommer till inloggning efter att jag klickat på AID länken.

CachyOS KDE + Genney 4.x

LasseMas

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2025-11-28, 14:07:54 PM »
I min Linux-dator funkar följande konsolkommando, utan systembehörighet, för att ta fram och visa en kyrkboksida i webläsaren
xdg-open https://app.arkivdigital.se/app/aid/v129595.b137.s123
Eftersom jag med ett konsolkommando kan visa en websida borde ju också Genney kunna göra det, eller?
Hur ska jag komma vidare och lösa problemet?

StefanH

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2025-11-28, 15:22:59 PM »
Det kanske mer är en fråga för en 'expert' på Linux?
Gör en sökning på nätet eller prova med att fråga AI.
Stefan Hagstedt