Jag är relativ nybörjare och tacksam om någon ids svara på någon av mina frågor nedan. Jag har importerat min Gedcom från Ancestry och årtalsformatet för "Bosatt" blev då automatiskt tex "1850 - 1856" - med mellanslag kring bindestrecket.
1) Är det ok att jag fortsätter mata in årtalsintervall med sådana mellanslag för att hålla det enhetligt eller kommer det ställa till det i någon sorteringsfunktion eller vid framtida Gedcom-exporter? Vilket format rekommenderar ni, om det överhuvudtaget spelar roll?
2) Om en person var bosatt på ett ställe tex 1895-10-25 - 1896-11-23, hur skriver ni detta i källan? Endast 1895-1896 (och anger exakta datum tex som en notering)?
3) Om 1895-10-25 är från en kyrkobok och 1896-11-23 står i nästa bok - förändrar detta hur ni matar in? Lägger ni bara till två separata källor, kopplade till samma årtalsintervall?
4) Om någon kan bjuda på en skärmdump över hur en "Levnadsbana" ser ut i ert Genney, så vore jag oerhört tacksam!
Kanske framstår som onödigt petiga frågor - men jag vill undvika små katastrofer som gör att man senare måste korrigera tusentals fakta manuellt. Ni vet säkert hur det är

Tack!