Författare Ämne: Saknade händelser  (läst 764 gånger)

Hr F

• Full Member
  • Antal inlägg: 136
    • Visa profil
Saknade händelser
« skrivet: 2025-12-13, 13:16:14 PM »
När jag navigerade runt i ett träd stötte jag på ett par personer där händelser för födsel och död saknas i levnadsbanan. Dock syns datum och plats i grafiken. Vad har hänt? Och hur kommer man tillrätta med problemet?
Man blir ju lite orolig. Hur många sådana döljer sig i databasen?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Saknade händelser
« Svar #1 skrivet: 2025-12-13, 16:17:39 PM »
kvarstår det efter omstart av registret?

Hr F

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2025-12-14, 09:03:38 AM »
Ja.
När jag importerar en äldre gedcom-fil så försvinner händelserna från grafiken. Så då ser det korrekt ut, bortsett från att händelserna har försvunnit.

Vidare test: jag har två datorer som synkas via en tredje. En stationär med Windows 11 och en bärbar med Linux. Det ser likadant ut på båda datorerna.
« Senast ändrad: 2025-12-15, 08:58:38 AM av Hr F »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2025-12-15, 13:52:51 PM »
Du skriver synkas - har du databaserna i molntjänst?

Hr F

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2025-12-15, 14:23:30 PM »
Datorerna synkas via en Raspberry Pi och programmet Syncthing.

Mer spännade krångel: jag fick för mig att lägga tillbaks händelser (födelse och död). Vid omstart är jag tillbaks på ruta ett, dvs händelserna är borta i biografin men syns i de grafiska vyerna.

larsg

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2025-12-15, 20:01:21 PM »
Hade ett liknande fel för ett tag sedan. Synkar också mellan två datorer.
Verkar inte som det är helt säkert att göra detta. Tror att det kan ligga kvar "skräpfiler" på den dator som man synkar till. Dvs, synkprogrammet raderar inte filer i mapparna utan lägger bara till eller ersätter.
Jag använder SyncBackPro, har inte märkt att det blir konstigt för andra programvaror, t.ex. navigationsprogram.

Har även problem med att programmet hänger sig. Enda sättet, som jag hittat, är då att återställa från GedCom-kopia. Vet inte om detta beror på synkningen, men jag tror det. Jag har nämligen kört på bara den ena datorn ett tag nu och har inte, peppar peppar, haft haft några problem med hängningar.

Man kanske kan radera alla Genney-filer på den dator man synkar till, men det är ju en djungel att hitta var alla filer ligger. Filerna för Platsregistret kan man ju inte bestämma var de skall ligga. Finns begravda djupt ner på C:.

Mitt backupprogram StoreGate vägrar att läsa filer från den mappen med motiveringen att där skall inga användarfiler ligga. Så lösningen på detta problem är då att via SyncBackPro skapa en kopia någon annanstans som går att köra automatisk backup på. Som tur är har jag inte behövt återställa någon gång p.g.a. diskhaveri.