Författare Ämne: Uppgiftslämnare  (läst 245 gånger)

Marninger

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Uppgiftslämnare
« skrivet: 2026-01-12, 21:42:31 PM »
Jag fattar inte riktigt hur begreppet "Uppgiftslämnare" skall/bör användas.

Som jag förstår det skall den som skriver in uppgifter i ett släktregister registreras i det som uppgiftslämnare .  .  . jag förmodar för att ge den/de som tillgång till det att kunna kontakta den som upprättat släktregistret?

Men om jag som "Uppgiftslämnare" för in uppgifter som jag fått berättade för mig, t.ex. av en släkting, skall jag då registrera även den personen som "Uppgiftslämnare" eller som "Källa"?

De uppgifter som kan registreras för en "Källa" är närmast förknippade med i böcker (eller andra utgivna medier) nedskrivna uppgifter, inte minsta att man kan var i "Källan" som uppgiften finns och var "Källan" förvaras.

Det fungerar ju dåligt för uppgifter som berättats av någon person . . . å andra sidan ser jag inte heller något enkelt sätt att koppla samman olika faktauppgifter med olika uppgiftslämnare . . ?

Tacksam för alla synpunkter eller tankar om hur detta bör/kan hanteras.

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 661
    • Visa profil
SV: Uppgiftslämnare
« Svar #1 skrivet: 2026-01-12, 23:49:34 PM »
Visst kan man ha andra källor än t.ex. kyrkböckerna. Jag har registrerat mig själv som källa. Skriver Egen uppgift som förkortning och som källa anger jag då mitt namn. Klassar den som första hand källa
Jag har beställt en del personbilder och där skriver jag in Personbild och anger Skatteverket som källa.
Får du en berättelse från t.ex. dina mor- eller farföräldrar så anger du dessa som källa.
Trovärdigheten får du bedöma själv.

Uppgiftslämnare för hela släktregistret är du. Det är du som för in uppgifterna och kollar källorna.
« Senast ändrad: 2026-01-12, 23:52:31 PM av StefanH »
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten