Jag upplevde en effekt av uppdateringen till V1.1 som anknyter till Birgers:
Efter uppdateringen fanns bara de platser kvar, som hade knytning till någon av personerna i registret. Alltså fanns det stora "hål" i det generella platsregistret som jag byggt upp kring de lokala församlingar där jag har huvuddelen av min släkt. Detta lär väl vara konsekvensen av att platsregistret nu är integrerat i släktregistret, och att oanvända platser därmed inte kommer med vid migrering, export mm.
Lösningen var att importera hela det sparade platsregistret igen (som tur var hade jag exporterat det i .gpf-format). Nu har jag åter möjlighet att välja platser ur hela det inmatade urvalet igen.
Jag har efterfrågat möjligheten att skapa ett centralt platsregister som man definierar i inställningarna. Med ett sådant skulle man alltid ha tillgång till alla platserna för alla register. Som det nu är uppbyggt kommer varje släktregister att ha sin egen platsdatabas, och uppdateringar i ett av registren återspeglas inte i de andra. Slutsatsen verkar vara, att man alltid manuellt måste synka med "bas-gpf-filen"?
För- och nackdelar med central/lokal lösning? Ja, det finns det säkert. Men platserna är ju normalt väldigt generella och borde inte vara beroende av, eller olika i, olika släktregister...