Författare Ämne: Jag vet inte vad jag ska kalla det  (läst 515 gånger)

UL

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
Jag vet inte vad jag ska kalla det
« skrivet: 2026-05-07, 21:28:21 PM »
Efter diverse strul har jag nu betalat för och installerat version 4 på en dator med Windows 11 (64). Varje gång jag haft Genney öppet sedan dess inträffar efter ett tag det som syns på bifogad bild. Där syns i den övre halvan en (fragmentariskt registrerad och sparsamt belagd) familj. I den nedre halvan syns en alternativ version där biografin försvinner liksom all information förutom födelseuppgifter i släktträdet. Vad som händer är alltså att informationen försvinner och Genney hänger sig, och det enda att göra i det läget är att öppna aktivitetshanteraren, avsluta programmet och starta om skiten. Men förr eller senare händer det igen. Jag gillar Genney i grunden och tycker att jag varit tålmodig med alla de problem som varit genom åren, men hur länge ska man stångas? Är det någon som har en lösning på just det här problemet? Eller ett förslag på ett fungerande program? Det här är verkligen inte roligt.
« Senast ändrad: 2026-05-07, 21:34:47 PM av UL »

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Jag vet inte vad jag ska kalla det
« Svar #1 skrivet: 2026-05-07, 22:15:29 PM »
Jg har ingen lösning på ditt konstiga problem, men hoppas att du får hjälp att begripa vad som är problemet. funkar andra program klockrent på datorn? Dubbla skärmar mm? Jag har kört både Genney 3 och alla versioner av Genney 4 på min laptop med win 10 och senare win 11 och programmet funkar helt klockrent utan konstiga hängningar. Ditt problem har jag aldrig sett.

UL

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2026-05-08, 18:56:30 PM »
Grattis.  :)
Ja, annat funkar och jag har bara en skärm. Men det är en rätt ny dator som jag inte hunnit lära känna än så jag vet inte riktigt vad det är för diverse autostartprogram och bakgrundsprocesser som är igång. Kanske är det något som stör. Vi får se hur det utvecklar sig. Jag har sökt runt lite här på forumet och hittar inget liknande även om vissa haft problem med ospecificerade hängningar.

KentLJ

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2026-05-08, 22:09:10 PM »
Ja, det är ett konstigt fel. Det verkar ju som det är någon grafisk process (inom eller utanför Genney) som slutar fungera som gör att genney kraschar.
Hoppas att det löser sig för dig.

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2026-05-08, 22:27:16 PM »
Har du testat att skapa en ny Genney4.props fil? Ta en kopia först på den som redan finns, eller ändra namnet till exempel Genney4.props.old. Nästa gång du starar så måste du ange alla sökvägar igen till Media, Gedcom, Backup osv. Jag brukar göra detta när nåt inte är bra, bara för att testa om felet försvinner.

Hoppas det löser sig. Jag hade ett knepigt fel igår eller om det var i förrgår: https://genny.se/forum/index.php?topic=2740.msg13127#msg13127

..som sen löste sig av sig självt...go figure
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

UL

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2026-05-09, 17:25:00 PM »
Jag hittar ingen .props-fil och det fortsätter att krascha. Sådant här ska man inte behöva hålla på med. Det ska bara funka.

KentLJ

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2026-05-09, 22:05:05 PM »
Genney4.props ligger direkt under C:/User/ditt kontonamn/Genney4.props. Om du inte redan gjort det kan du ju kontakta genneymail via e-post.

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2026-05-09, 23:49:17 PM »
Det ser helt osynkat ut. Vad kör du för upplösning på skärmen?
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

UL

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2026-05-10, 11:38:10 AM »
Upplösningen är den som rekommenderas för skärmen och funkar med andra program, skalan är 100 %.

Efter lite dialog med Google Gemini fick jag förslaget att ändra ett par Javainställningar (-Dsun.java2d.d3d=false och -Xmx2048m). Återstår att se om det hjälpte. Det brukar dröja ett tag innan det kraschar.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2905
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2026-05-11, 08:28:19 AM »
Som nämnts, prova att radera Genney4.props - ligger det verkligen ingen fil i din hemkatalog?

Har du provat ett annat register?

UL

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2026-05-11, 18:57:23 PM »
Jodå, jag hittade props-filen efter Kents tips och raderade den, men det hjälpte inte. Inte heller Geminis första förslag. Jag fick några till som jag håller på och testar. Om du med register menar släktregister så nej, jag har ett huvudregister där det mesta ligger. Menar du något annat är svaret troligen nej även då. :)

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2026-05-13, 12:08:27 PM »
Har du någon annan dator i hemmet du kan ladda upp registret på för att se om samma sak händer där?
Eller någon bekant med dator du kan få testa på?
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

UL

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2026-05-17, 16:13:46 PM »
Inte mer än att det funkar i Genney 3 på den gamla datorn.

I övrigt har jag testat alla möjliga Java- och grafikinställningar, men Genney ska tydligen vara det enda programmet som inte fungerar på den här datorn. Några vettiga alternativ verkar svåra att hitta. Min släkt övergav jag till förmån för Genney när det kom, bland annat därför att det åtminstone då inte gick att ha mer än en källa per händelse i min släkt och det verkar oklart om det har åtgärdats. Disgen och Holger känns föråldrade. Jag testade nu att installera Gramps men blev inte särskilt imponerad. Så jag antar att jag får fortsätta med ett ständigt kraschande Genney eller sluta registrera släktskap.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2905
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2026-05-19, 07:33:16 AM »
Ring under telefontid så kanske det går att lösa https://genny.se/content.php?rid=110