Nu har jag meckat lite till med detta, och min hypotes är att det är de här "spökbilderna" som ställer till det.
I Genney är de nästan helt osynliga. De syns inte på någon persons biografisida, och de syns inte i mediebiblioteket. Om man däremot söker på alla personer som har medieobjekt så inkluderas dock de personer bilderna är kopplade till. Och de kommer med om man gör ett registerutdrag. De är totalt 41 stycken.
I gedcomfilen ser spökbilderna ut så här (t ex, alla enligt mönstret [normalt filnamn].jpg?hash=[lång sträng, som verkar vara hexadecimal])
1 OBJE
2 FORM jpg
2 FILE mas27wad_original.jpg?hash=499b186e8725b2d80a320d4fede579b991ef3a3e2b8484d64b31be414b0e31d5.1682233199
Jag har testat att exportera en test-gedcomfil till Gramps. Där syns spökbilderna som vilka medieobjekt som helst. Där har jag raderat dem och sen exporterat tillbaka den rensade gedcomfilen till Genney.
Den filen fungerar hur bra som helst. Ingen konstig eftersläpning i mediebiblioteket, verktyget "reparera" gör det den ska och det går att exportera en gedcomfil inklusive media utan att den hänger sig.
Nu skulle jag vilja rensa mitt ordinarie träd i Genney från spökbilder. Men hur? De syns ju inte?
Plan B är att exportera en gedcom och rensa i Gramps (eller kanske direkt i gedcomfilen med en texteditor). Men jag vill helst slippa det eftersom en del information försvinner då, och så lägger Gramps till andra artefakter.