Författare Ämne: Förbättringar Platsregistret  (läst 5389 gånger)

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
Förbättringar Platsregistret
« skrivet: 2016-06-13, 16:15:48 PM »
Jag skulle vilja kolla vad som kan förväntas av ev. förbättringar i platsregistret i kommande släpp av Genney.

1. Hantera samma plats men olika församlingar/kommuner/län.

Hur ska man hantera att en plats kan ligga i olika församlingar/kommuner/län under olika tidsperioder?
Dvs. att för en händelse från en platsinstans kunna välja mellan olika församlingar/kommuner/län så att det syns
var (i vilken socken) en händelse ett visst datum inträffade. Man ska alltså kunna registrera mer än en
församling/kommun/län och även mer än ett namn för en specifik plats.
En fråga jag själv inte bestämt hur jag ska hantera...

Två alternativ:

a. Kopiering av platser
Om jag väljer att ha flera instanser av en plats på grund av att platsen har bytt församling, kommun eller län
skulle det vara mycket vunnet om det gick att kopiera platsen med all information till den nya
församlingen/kommunen/länet.

b. Unik plats
Jag kanske istället vill att varje plats/ort ska vara unik, och på ngt sätt hantera olika församlingar/kommuner/län
i denna enda unika platsinstans i platsregistret.
Dvs. att för en händelse från en platsinstans kunna välja mellan olika församlingar/kommuner/län så att det syns
var en händelse ett visst datum inträffade. Man ska alltså kunna registrera mer än en församling/kommun/län
och även mer än ett namn för en plats.
Då skulle platsen kanske ligga i platsträdet där den ligger idag men ha möjlighet att lägga in alternativa placeringar
där den låg förr.
Koordinaterna är alltid samma.

Kommer någon av dessa lösningar att föras in i Genney?

2. Möjlighet att lägga in bilder eller annat media till en plats i platsregistret

3. Justera platsträdet
Som det är nu så är det grundläggande platsträdet inte möjligt att justera. Det går inte att flytta församlingar och
kommuner. Jag antar att trädet visar de gällande församlingar och kommunerna vid en viss tidpunkt (1989?).

Men det har skett en del ändringar efter det. Ett exempel:
Örebro län. Här saknas i Genney Lekebergs kommun som bildades 1995 ur Örebro kommun.
Församlingarna som nu ligger i Lekebergs kommun hittar jag i Genney under Örebro kommun
Om jag skapar Lekebergs kommun och försöker flytta församlingarna från Örebro kommun till
Lekebergs kommun så tillåter inte inte Genney det.

Med tanke på punkt 1 så ser jag ett behov att kunna redigera det grundläggande platsträdet i större
utsträckning än vad som går nu.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Förbättringar Platsregistret
« Svar #1 skrivet: 2016-06-14, 09:54:13 AM »
Hantering av kartan och platser är något som kommer att utvecklas.

På fråga 1 kanske man tänka sig bägge varianterna dock bör det vara "svårt" att utföra "b".
"a" är kanske mer "riskfritt" och man skulle då även ha möjlighet att anpassa strukturen efter tidpunkt.

På 2 så är planen att i alla fall att kunna ha bilder med bl a möjlighet att lägga över kartan. Gedcom har egentligen inget stöd för platser utom för namnstrukturen och notering.

Om det finns ett behov att kunna ändra i den administrativa standardstrukturen ser jag inget hinder. Jag ska fundera över alternativ och ser gärna fler synpunkter i frågan.