Författare Ämne: Inställningar - Förvaring ändras  (läst 5299 gånger)

MrGlad8

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
Inställningar - Förvaring ändras
« skrivet: 2016-06-14, 20:48:14 PM »
Har inte riktigt listat ut när det sker, men ibland så ändras förvaringen till den mapp jag alltid använder på datorn som är kopplat till en molntjänst till C // Användare // Dokument // Genney // db ... riktigt lurigt. Går man och tror att man sparar mot molnet men så sparar man på den lokala hårddisken helt plötsligt. Och det är bara just förvaringen utav släktregistret som ändras, dom övriga 3 ändras inte. Får du gärna fixa! Kan hända att det ändras när man uppdaterar Genney..

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: Inställningar - Förvaring ändras
« Svar #1 skrivet: 2016-06-15, 10:13:05 AM »
Jag har samma problem, fast för mig undrar jag om det inte är alla mappar. De ändras tillbaka till default i smyg. Jag har dock inte identifierat när det händer.

MrGlad8

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2016-06-15, 18:37:04 PM »
Exakt, kan förstöra flera månaders forskning om datorn crashar eller liknande och du går o tror att ditt arbete sparas mot molnet osv! Hoppas det går att fixa!

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2016-06-16, 13:15:17 PM »
Jag ska undersöka saken.
Jag skulle dock akta mig för att lägga för stor tilltro till molntjänsterna. Min erfarenhet är dom ofta är orsak till problem genom att synkningen inte fungerar ordentligt.

MrGlad8

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2016-06-18, 10:29:22 AM »
Tack! Jo men det man egentligen gör är ju att man sparar till en lokal mapp på datorn - som i sin tur synkas upp till molnet! Så på sätt o vis så finns ju filen hela tiden på 2 ställen samtidigt, men visst är de där med synkning framförallt lurigt! Jag gör ofta backuper osv också! Men oavsett så kan det ju vara så att man ändå vill spara arbetet på en extern hårddisk och om då programmet i smyg börjar spara allt lokalt på C: igen så kanske man inte har koll på det när man blåser ut windows en dag, osv!

MrGlad8

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2016-06-18, 10:35:28 AM »
I regel har jag aldrig sparat saker på C: ... där ligger ju lixom windows? Och sånt kan ju krångla och behövas installeras om - jag har alltid sparat mitt arbete i form av bilder osv på separata partitioner eller separata hårddiskar. Det har räddat mig många gånger när windows en dag inte startar och man behöver blåsa om allt! Men många program verkar tycker att man ska använda C: Användare / bilder för bilder, / musik för musik osv.. men frågan är hur många som använder dom mapparna till just det :)

Även C: / mina dokument gillar program att spara användarinställningar på - det är ju något jag tycker varje program aktivt ska fråga vad dom ska spara - för som sagt är uoutren framme och operativsystemet slutar fungera så kan det vara skönt att ha allt på en annan partition eller annan hårddisk helt och hållet.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #6 skrivet: 2016-06-18, 19:23:18 PM »
Det som är bra med MinaDokument är att de går att mappa om till en annan plats, t ex en molntjänst. Då hänger ju alla filer, sparade från "envisa" program som inte går att styra, automatiskt med i synkningen! Högerklicka på Dokument, välj Egenskaper och fliken Plats. Klicka knappen Flytta och välj ny mapp.
Hans Rosenlund