Författare Ämne: Källor på specifik person vs "hantera>källor"  (läst 3623 gånger)

tvetberg

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Källor på specifik person vs "hantera>källor"
« skrivet: 2016-07-05, 08:58:43 AM »
Jag förstår inte riktigt hur källor fungerar. När jag skapar en källa på en specifik person lägger jag alltid upp media i form av en pdf eller bild bland annat refererar jag på fllera ställen och olika personer om en dagbok. När jag skapade källan på säg person 1 och laddade upp dagboken där, varför är den inte med när jag väljer samma källa på person 2?

Jag har börjat skapa källan på personen och sedan hå in via Hantera>Källor och sedan gå på "Ny källanvisning" och lägga upp filen på mediafliken där. Gör jag rätt då?

MVH, Filip

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Källor på specifik person vs "hantera>källor"
« Svar #1 skrivet: 2016-07-05, 09:24:00 AM »
När du lägger till en källa för en person lägger du egentligen till en källhänvisning som är kopplad kopplad till en källa.

"Källan" är den korta titeln på källan.
Var i texten, datum, trovärdighet, text, kommentar och media är uppgifter som tillhör källhänvisningen.

Du kan lägga till text, kommentar och media även för källan som då följer med varje gång du väljer källan.

Annars kan du också välja att kopiera en källhänvisning, vilket jag tror är vad du önskar, som du sen kan klistra in och då får du med dig alla data.

tvetberg

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2016-07-05, 09:47:30 AM »
Jag är inte helt 100 på hur du menar. För att ett media ska följa med varje gång jag väljer källan på en person är det bäst då att lägga till media som jag gör via Hantera>Källor?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2016-07-05, 10:33:20 AM »
Du kan göra på två sätt:
1. Lägg till media för källan via menyn hantera > Källor och hänvisningar > redigera källan eller markera källan i biografin och välja redigera källa.
2. Lägg till media för källhänvisningen genom att klicka på media för den markerade källan i biografin eller i redigeringsfönstret för källhänvisningen. Kopiera källhänvisningen och klistra in där du önskar. Du kan ha flera kopierade källhänvisningar.

Om du använder 1 kommer media med varje gång du väljer den källan men du ser det inte i listan med källor i biografin.

Om du använder 2, dvs. Klistrar in, kommer media att synas i listan med källor i biografin.

Om man vill vara logisk så är t.ex. En bild av en sida i ett husförhör mera förknippad med en källhänvisning medan t.ex. En video där mormor berättar om vad hon vet är mer förknippad med en källa. Men man gör det som känns bäst för en själv.