Författare Ämne: Kortkommando  (läst 3602 gånger)

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
Kortkommando
« skrivet: 2016-07-13, 12:21:48 PM »
Jag håller på att redigera och komplettera information för källor till händelser och arbetar då i Biografi-fönstret.
Jag försöker att jobba så mycket som möjligt med tangentbordet och kortkommandon eftersom det går fortare än att flytta handen mellan tangentbordet och musen.

Finns det ngt kortkommandon som gör att man kan hoppa med markören mellan händelsen i Levnadsbanan och ner till källan i Biografi-fönstret och upp igen (se bild)?

Det handlar inte om att skapa en ny Källa utan att redigera en redan befintlig källa.

Om man öppnar händelsen så går det att förflytta sig med tangentkommandon mellan händelse och källa i det fönstret men då måste man använda musen för att öppna händelsefönstret. Eller finns det ett kortkommando för att öppna en händelse?

[bifogad fil raderad av administratör]

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: Kortkommando
« Svar #1 skrivet: 2016-07-13, 12:37:39 PM »
Du kan antingen redigera händelsen med ctrl+R eller tabba dig ned ur tabellen med ctrl-tab.
Tabeller använder ju tab för att flytta sig mellan celler och generellt går man ur tabeller med ctrl+tab.

Det snabbaste om du bara har en källa för händelsen eller vill redigera första källan för händelsen och vill redigera i ett eget fönster blir då, ctrl+tab -> ctrl+R.
Eller ctrl+tab -> tab till önskad cell.

LiD

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2016-07-13, 14:18:59 PM »
Du kan antingen redigera händelsen med ctrl+R eller tabba dig ned ur tabellen med ctrl-tab.
Tabeller använder ju tab för att flytta sig mellan celler och generellt går man ur tabeller med ctrl+tab.

Det snabbaste om du bara har en källa för händelsen eller vill redigera första källan för händelsen och vill redigera i ett eget fönster blir då, ctrl+tab -> ctrl+R.
Eller ctrl+tab -> tab till önskad cell.

Tack för snabbt svar...jag provar

Ctrl+R fungerar som du säger. Jag får lägga till det till min kortkommando-lista.

Min arbetsgång i Biografi-fönstret
a) jag väljer en person i trädet eller personlistan (med mus eller piltangenter)
b) nu vill jag hoppa till biografi-fönstret (F2 eller mus)
c) Nu vill jag skippa musen. Jag hamnar normalt på Allmänt-fliken. Om inte så flyttar jag mellan flikarna med piltangenterna (eller Shift+F1).
d) här kan jag med tab flytta mej ner till första händelsen och markera den.
Här skulle jag föredra att den första händelsen markeras automatiskt så att man kommer in i tabellen utan att behöva stega förbi Namn, Kön, Ref.nr, och privat/publik. Jag inbillar mej att man inte redigerar dom så ofta. Men det går att komma till tabellen med tangentbordet.

e) nu vill jag kunna hoppa ner till källan/källorna längst ner.
Trycker jag tab så förflyttar jag mej i händelsetabellen cell för cell, vilket kan ta tid innan jag är igenom en lång tabell. I slutet av  tabellen så hoppar jag tillbaks till början av tabellen.
Trycker jag på ctrl-tab så hoppar jag mellan biografins flikar.
I andra flikar så händer det annat när man kör ctrl-tab. Ofta hamnar jag uppe i menyraden.

Jag hamnar i alla fall inte ner till Källan.

Jag upptäcker nu efter ytterligare provning att det fungerar olika om man har personanteckningar som en egen flik eller inte. Jag har Allmänt och Personanteckningar hopslagna, vilket jag föredrar för översiktens skull.
Om man har dom separerade så fungerar det enligt din instruktion.

Men det borde väl fungera i båda lägena?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2016-07-13, 15:41:40 PM »
Om du har personanteckningar på första fliken hamnar du på mer-knappen för personanteckningar och efter tab igen i personanteckningar och sen i listväljaren för källor.
Där borde nog mer-knappen hoppas över. Annars är väl tabben till personanteckningar naturlig.

LiD

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2016-07-13, 16:23:28 PM »
OK jag ska använda Ctrl-tab för att komma ur händelselistan och sen bara tab för vidare förflyttning neråt.

Lite ologiskt eftersom man använder Ctrl-Tab för att hoppa från Händelse till Källor när personanteckningar är i separat flik.
Men här ska man först köra Ctrl-Tab och sen bara Tab.
Borde väl vara Ctrl-Tab för att hoppa mellan Händelse-Personanteckning-Källor för båda konfigurationerna.
Och skippa Mer som du sa.

Och sen Skift-tab för att backa uppåt igen. Det verkar funka.