Författare Ämne: Knyta flera händelser till en och samma källhänvisning  (läst 4287 gånger)

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
Knyta flera händelser till en och samma källhänvisning
« skrivet: 2016-07-18, 12:08:19 PM »
Jag har inte hittat något bra sätt att registrera flera händelser till en och samma källhänvising.
Om jag väljer rätt källa och ex skriver sid 123 i var i källan skapas det automatiskt en dubblett med samma källhänvisningsnamn. Finns det möjlighet att få Genney att göra ett uppslag på var i källan vid val av källa för att där kunna välja en källhänvisning.
Förhoppningsvis har jag inte hittat rätt teknik för att få det rätt.     
Ulf Widén

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Knyta flera händelser till en och samma källhänvisning
« Svar #1 skrivet: 2016-07-18, 14:11:13 PM »
Det är nu medvetet lite krånglig att koppla flera objekt till samma källhänvisning då det visat sig att det kan bli fel om man glömmer/inte vet om att flera är kopplade och man redigerar källhänvisningen.

Ett listval efter att man valt källan är ett alternativ som kanske kan inbjuda till att använda samma hänvisning utan att man förstår att den är identisk. Skulle då kunna vara en aktiv ändring under inställningar för att "försvåra".

Ett annat alternativ skulle kunna vara att efter att man kopierat "originalet" erbjuds två alternativ: att "klistra in" och "klistra in kopia".

Det har också varit på uppe att kunna slå ihop markerade hänvisningar vilket då blir något liknande fast i efterhand.

Enklaste sättet nu är att lägga till nåt i kolumnen källa (annars stängs den) och välja funktionen "Byt till befintlig källa". Man får upp fönstret Källor och hänvisningar och kan där välja hänvisningen. Om man lagt till den under sessionen finns den under senaste. Den temporära hänvisningen syns också under senaste men kommer att tas bort om den inte används.

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
SV: Knyta flera händelser till en och samma källhänvisning
« Svar #2 skrivet: 2016-07-18, 14:57:46 PM »
Jag förstår att det är komplext att få till det så funktionerna passar alla. Det gäller väl att få till någon standard som vi användare kan anpassa oss till.
Nu gjorde jag som så att när jag talat om vilken källa jag vill använda gick jag direkt till att byta källa och där valde rätt hänvisning. Det verkar fungera hos mig och då är jag nöjd  :)
Ulf Widén