Författare Ämne: Ändrade eller dubbla namn?  (läst 1240 gånger)

ÅkeH

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 79
    • Visa profil
Ändrade eller dubbla namn?
« skrivet: 2016-07-24, 16:24:35 PM »
Finns det något system eller någon standard för hur man hanterar namnändringar?

Dels så ändrar ju många efternamn när de gifter sig, men även de som emigrerat till t.ex. USA ändrar ofta på sina förnamn för att de ska vara enklare att uttala. Har personen då reda två förnamn så blir det en jäkla soppa om man även ska ta med de senare formerna av namnen...
(F.d. Waiter)

minsann

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
SV: Ändrade eller dubbla namn?
« Svar #1 skrivet: 2016-07-25, 14:39:12 PM »
I Genney finns händelsen "Alternativt namn" där man kan skriva in namn. Under dropdownmenyn kan man sedan välja vilken typ av namn det är: alias, födelsenamn, Immigrantnamn, flicknamn och vigselnamn. Det finns även plats för anteckningar.

ÖNSKEMÅL: Jag vill ha en möjlighet att visa dessa alternativa namn i personlistan med ett specialtecken före, t.ex. tilde eller paragraftecken. På så sätt är personerna lätta att hitta oavsett vad man har valt att för namn på det ordinarie stället och man förstår direkt om det är ett alternativt namn eller ej. Sortering enligt gängse regler på själva namnet och inte specialtecknet.

Det här med namn är ju lite jobbigt. Själv skriver jag alltid in vad personen hette vid födelsen. Men det är ju inte säkert att man tänker på dem med detta namn.
« Senast ändrad: 2016-07-25, 14:40:57 PM av minsann »

ÅkeH

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 79
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2016-07-25, 20:17:32 PM »
Jag hittade det också, och det funkar bra. Men är det en standardfunkrion (GEDCOM) eller funkar det bara i Genney? Jag jämförde med Ancestry, men där hittar jag bara AKA och Alias, som förmodligen bara ska vara ett smeknamn eller liknande.
(F.d. Waiter)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1794
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2016-07-25, 21:29:07 PM »
Flera namn för en person är standard men namntypen är inte 100% gedcom-standard.

Finns i 5.5.1 som används i viss utsträckning, t.ex. Ancestry som du nämner:
NAME_TYPE:= {Size=5:30} [ aka | birth | immigrant | maiden | married | <user defined>]
Indicates the name type, for example the name issued or assumed as an immigrant.
aka =
birth =
immigrant =
maiden =
married =
user_defined= other text name that defines the name type.

Håller med om att kunna visa alternativa namn i t.ex. listor och boxar på något sätt är vettigt...