Författare Ämne: Genney Licens på flera datorer  (läst 11281 gånger)

MrGlad8

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
Genney Licens på flera datorer
« skrivet: 2016-08-20, 08:40:51 AM »
Hejsan! Funderar på om det går att ha en Genney Licens på flera datorer? Ex en Laptop och stationär?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Genney Licens på flera datorer
« Svar #1 skrivet: 2016-08-20, 09:11:51 AM »
Du kan ha licensen på två datorer åt gången.
Vill du byta dator går du in under hantera > licens > ta bort licensen och installerar den på den andra datorn.

Ex. Du har licens på dator 1 och 2 och vill ha licensen på dator 3 isf 2 då tar du bort licensen från 2 och installerar licensen på dator 3. Och har sen licens på dator 1 och 3.
« Senast ändrad: 2016-08-20, 10:42:18 AM av Administrator »

kristin_ludvigsson@telia.

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2016-10-19, 10:40:15 AM »
Jag har samma fundering. Vet att det följer med 2 licenser - vilket är jättebra!
Men om jag bara installerar programmet som vanligt på två datorer så blir det ju två separata DB - eller hur?
Hur gör man för att det skall bli samma DB oavsett var man kopplar in den? Kan man installera på en extern HDD som man flyttar mellan datorerna? Då använder man ju bara en licens åt gången.

Anledningen till att jag vill kunna arbeta med två olika datorer är att jag har en stationär dator hemma, men ibland besöker jag släktforskarföreningen och vill då kunna föra in mina "fynd" i DB utan extrajobb.
/Kristin

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2016-10-19, 12:15:15 PM »
Licensen är inte kopplad till databaserna utan bara till datorerna så du kan ha obegränsat med databaser på varje dator.

Vill du använda samma register (databas) på olika datorer kan du antingen ha dom kopplade till en molntjänst (man ska då vara noga med att bara ha registret öppet på en dator i taget och låta molntjänsten synka ordentligt innan man öppnar den på den andra).

Du kan också spara en säkerhetskopia som du öppnar på den andra dator eller ha registret på en extern hårddisk.

brjohan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-03-08, 20:29:53 PM »
Sent inhopp med relaterade frågor:
Måste båda de två tillåtna datorerna vara av samma 'typ'? (Windows, Mac, Linux)
Kan databasen 'delas' av två datorer av olika 'typ'?

kristin_ludvigsson@telia.

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-03-11, 10:23:59 AM »
Hej
Det jag kan svara på är att det fungerade alldeles utmärkt att ha en stationär och en laptop där jag har en extern hårddisk som jag flyttar emellan beroende på vilken dator som jag vill använda. Där har jag Windows 10 på båda datorerna. Under INSTÄLLNINGAR/ORGANISATION i Genney angav jag var släktregistert fanns och i Windows på båda datorerna satte jag samma enhetsbeteckning på den externa hårddisken. Så i mitt fall får den alltid enhetsbeteckning H: när jag kopplar in den på datorn. :)

brjohan

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2017-03-11, 19:27:41 PM »
Jag formulerade nog mina frågor slarvigt.

"Måste båda de två tillåtna datorerna vara av samma 'typ'? (Windows, Mac, Linux)"   
Lite tydligare: Måste både de två datorer som en licens tillåter, använda samma operativsystem? Kan alltså en Mac och en Linuxmaskin ha Genneyinstallationer med samma licens?

"Kan databasen 'delas' av två datorer av olika 'typ'?"
Lite tydligare: Kan en Mac-dator och en Linux-dator använda samma databas via lokalt nätverk eller via Internet?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2017-03-12, 10:09:07 AM »
Operativsystemet spelar ingen roll. Du kan alltså ha samma licens på t.ex. en Windows-maskin och en Mac-maskin.

Du kan ha samma databas på två datorer om du använder dig av molnet (finns beskrivet i tidigare diskussioner).
Det kräver då att du arbetar klart på en dator och låter den uppdateras ordentligt på den andra datorn innan du fortsätter arbetet på den andra datorn.

Om man vill byta inom samma bostad är det enklare och snabbare att göra som kristin_ludvigsson@telia. nämner.

brjohan

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2017-03-12, 15:42:00 PM »
"Du kan ha samma databas på två datorer om du använder dig av molnet"

Svårtytt!

Har man databasen både 'på datorerna' och 'i molnet'?

Sker låsning på databas eller post eller inte alls?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2017-03-12, 17:54:44 PM »
Om du placerar din register-mapp i din moln-mapp så kopieras innehållet i den till molnet och laddas på motsvarande sätt ner på den andra datorns moln-mapp.

Du har då när molnet är uppdaterat en kopia på databasen på dator 1, en i dator 2 och en i molnet.

Databasen är skrivskyddad under tiden den används men molntjänsterna är många och det finns inte api tillgängliga för de flesta och hur dom uppdaterar data är individuellt.

brjohan

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2017-03-12, 23:00:31 PM »
OK!

Då handlar det synbarligen inte om ett antal (relations- eller associations-)databaser som hanteras av en nätverkslokaliserad server, utan enbart om en monterbar lagringsplats för datafiler med synkroniseringsfunktionalitet som åtminstone för somliga Linux-distributioner är begränsad.

G Back

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2017-09-13, 21:59:18 PM »
Kan man se var, i vilken dator, licensen redan är inmatad.
Tror jag har en licens i en dator som är formatterad nämligen. =D

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2017-09-14, 11:19:08 AM »
Nej inte i nuläget men vad jag kan se har du bara licensen kopplad till en dator.

G Back

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2017-09-14, 11:47:00 AM »
Bra, då var det väl bara testversion i den jag trodde det fanns i.

Antar du ser namnet o hoppas det är den med 1040 i slutet. =D

Tack