Författare Ämne: Varför finns inte inflyttning respektive utflyttning som händelse?  (läst 6317 gånger)

Cicilo

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Som jag skriver i rubriken, varför finns inte inflyttning respektive utflyttning som händelse att välja för en person?

Om jag följer en person genom livet (från vagga till bouppteckning brukar jag säga) så vill jag lägga in alla flyttningar till eller från ett ställe. När personen sedan bor på ett ställe väljer jag Bosatt.

Jag använder även Disgen och testade att importera en gedcomfil. Importen gick bra, men in- och utflyttning översattes till immigration respektive emigration överallt vilket alltså i mitt fall blir helt fel.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Varför finns inte inflyttning respektive utflyttning som händelse?
« Svar #1 skrivet: 2016-09-13, 21:48:14 PM »
Frågan har dryftats förr och Genney väljer att följa gedcom standarden.
För utflyttning väljer Disgen gedcom-taggen EMIG vilket om man man läser specifikation handlar om emigration.

EMIG {EMIGRATION}: =
An event of leaving one's homeland with the intent of residing elsewhere.

Händelsen bosatt täcker i de flesta fall behovet av att man flyttar men behöver man en speciell händelse går det att skapa en egen händelse. Gedcom har ingen speciell händelse för flyttning inom landet.

Cicilo

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2016-09-13, 22:00:24 PM »
Hej igen och tack för snabbt svar.

Då bör jag kunna lägga flera källor under Bosatt för att få med flyttningarna. Stämmer det?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2016-09-13, 22:08:59 PM »
Visst, som sagt, har man bosatt från ett datum till ett annat datum på en viss plats som sedan följs av en annan bosättning på en annan plats blir flytten sas inkluderad. Och en flyttningsnotis kan ju vara en av källorna.

Men har man t.ex. bara en flyttningsnotis kan man skapa en egen händelse som man döper till "Flyttning" eller liknande.
« Senast ändrad: 2016-09-13, 22:11:10 PM av Administrator »

ÅkeH

• Full Member
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2016-09-14, 15:48:45 PM »
Vad gäller emigration och immigration så kom jag även på häromdagen att det är skillnad på till och från.

Vid emigration anger man var man flyttar ifrån och vid immigration vart man flyttar hän. Det samma skulle då även gälla för in- och utflyttning.

För min släkting som tillbringade något år i USA skulle man alltså rent tekniskt sett kunna göra separata händelser för:

Emigration från Sverige
Immigration till USA
Bosatt i USA
Emigration från USA
Immigration till Sverige.

Blir till en halv roman. Så kort sagt - ja, det är bättre att lägga till flera källor under en händelse.
(F.d. Waiter)