Författare Ämne: Konvertera platser vid import från MinSläkt  (läst 5202 gånger)

Seat7A

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Konvertera platser vid import från MinSläkt
« skrivet: 2016-09-22, 12:15:31 PM »
Jag provar den nya betaversionen 2.1. Om jag vill gå över från MinSläkt behöver jag konvertera platser. Hur gör jag det?

/Thomas

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Konvertera platser vid import från MinSläkt
« Svar #1 skrivet: 2016-09-22, 14:36:11 PM »
Det finns beskrivet i Genneys hjälp under menyer > verktygsmenyn > platstolk.

Efter att du har importerat ditt register så går du till platstolken under menyn verktyg.

Rekomenderat tillvägagångssätt
  • Säkerhetskopiera registret.
  • Redigera platsnamn manuellt genom att dubbelklicka på namnet så att dom passar syntaxen så bra som möjligt (finns beskrivet i hjälpen).
  • Matcha mot platsregistret.
  • Ange manuellt de namn du tror kan finnas i platsregistret.
  • Sök efter platsnamn du inte kunnat identifiera med tidigare metoder.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #2 skrivet: 2016-10-01, 14:13:27 PM »
Citera
2. Redigera platsnamn manuellt genom att dubbelklicka...

Oj, det hade jag missat! Det var ett jättebra tips; det borde verkligen finnas en Redigera-knapp och alternativ i högerklicket för denna funktion.

Citera
3. Matcha mot platsregistret...
4. Ange manuellt...
5. Sök...

Lite knepigt att förstå och göra i rätt ordning. Jag återkommer med exempel från min konvertering, som kanske kan vara till hjälp.
Hans Rosenlund

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #3 skrivet: 2016-10-02, 15:51:10 PM »
Liten rapport från min konvertering av platser:

Efter uppgradering till V1.2 häromdagen, gick jag (efter noggrann backup!) genast igång med Platstolken. I listan hade jag 1,534 ostrukturerade platser, men av dessa blev strax över hälften helt automatiskt tolkade. Kvarstod 762 platser, och där kände jag igen ganska många som jag kunde placera i strukturen med Välj-knappen.

Efter en timmes jobb återstod 533 platser. Ganska många av dessa hade en 'hemsnickrad' församlingsbeteckning 'X/Y', eftersom församling 'X' brutits ur 'Y', vilket programmet naturligtvis inge kände igen! Jag bestämde då att låta dagens situation gälla, och med Verktyg-Ersätt bytte jag alla 'X/Y' mot 'X' (efter ytterligare backup). Därefter blev alla dessa automatiskt konverterade utan problem.

Jag gick vidare med att Konvertera de platser som nu fått förslag på ändring med Auto-knappen. Därefter betade jag av resten med en kombination av Välj och Sök. Den senare funktionen gav ofta ingen träff direkt, men när jag rensade bort delar av söksträngen så att det bara var huvudnamnet kvar, fick jag ofta resultat. När dagen var slut hade jag bara 35 ostrukturerade platser kvar, alltså 2% av det jag började med!

De kvarvarande 35 var svårare att knäcka; där hade jag väldigt dåliga källhänvisningar, och flera var också utomlands. Men genom en kombination av Google-maps, Widipedia, Lantmäteriet, extra koll av källor, sneglande på andra händelser i personernas biografi som kunde ge tips om geografiskt verksamhetsområde har jag nu lyckats knäcka alla platserna - alltså 0 kvar! Troligen har jag gissat fel på någon enstaka, men har då noterat detta i relaterade händelser.

Jag är mycket positivt överraskad över att detta gick så snabbt och bra. Bara någon dags jobb för att skapa hela strukturen - och nu är det gjort en gång för alla!  :)
Hans Rosenlund