Författare Ämne: Synkronisering av platsregister  (läst 12213 gånger)

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Synkronisering av platsregister
« Svar #15 skrivet: 2016-11-07, 08:35:00 AM »
Det kanske inte är helt vanligt att man ändrar så många namn och det går relativt enkelt att ta bort eftersom man kan markera flera namn åt gången.

Men det går också att flytta platsregistret mellan datorer som du nämner.

En annan variant är att ersätta platsregistret med ett nytt tomt register som finns i Genneys program-mapp. Platserna kommer då att läggas till för varje register du öppnar där platserna inte redan finns. Eller så exporterar man platserna från det "rätta" platsregistret till det nya tomma.

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Synkronisering av platsregister
« Svar #16 skrivet: 2016-11-07, 13:10:55 PM »
Tack för goda råd! Detta är dock operationer som ligger långt utanför vad en "normalanvändare" kan förväntas klara av eller våga sig på. Dessa mappar är ju också normalt dolda.

Med risk att vara tjatig:
  • Jag ser bara fördelarmed att ha en Platsdatabas som är knuten till lagringsplatsen för släktregistren (eller valbar plats). Den kommer alltid att vara synkad.
  • Jag ser bara nackdelarmed en Platsdatabas som är maskinanknuten. Här blir nästan alltid synkningsproblem att ta ställning till varje gång man byter dator, och det är svårt att förstå vilka alternativ man bör välja (Ersätt, Slå ihop, Ignorera). Det jag inte vet, är om det möjligen finns installations- eller programmeringstekniska hinder att lägga denna någon annanstans.
« Senast ändrad: 2016-11-07, 14:24:25 PM av Hans »
Hans Rosenlund

xkjell

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
SV: Synkronisering av platsregister
« Svar #17 skrivet: 2016-11-07, 19:25:23 PM »
Håller absolut med. Jag har dessutom fått dubbletter på fs som finns i platsregistret från början OCH som jag inte kan ta bort  och inte fått förslag vad som bör göras!

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Synkronisering av platsregister
« Svar #18 skrivet: 2016-11-07, 20:19:12 PM »
Som sagts tidigare kommer/är under arbete hanteringen av molntjänster att ses över och det är tänkbart att platsregistret ska ha möjlighet eller i samband med molntjänst ingå i molnmappen.

Problemen med platser som inte raderas är under utredning.

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Synkronisering av platsregister
« Svar #19 skrivet: 2016-11-07, 20:59:56 PM »
Det låter mycket bra, det!  :)
Vi får ha lite tålamod – jag vet...
Hans Rosenlund

mbqmbq

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Synkronisering av platsregister
« Svar #20 skrivet: 2017-01-11, 06:36:48 AM »
Att använda funktionen Roaming Profile för hemma-användare känns inte så genomtänkt.
Den fungerar bra i en företagsmiljö där man använder Active Directory (AD). Hemma är det få som har AD.
Gör det möjligt att peka ut var man har sitt platsregister.

Jag kan tycka att det vore trevligt om fler länder än Sverige fanns för installerade i platsregistret.
(En möjlighet till Import/Export skulle vara trevligt.)

/Magnus
 

Lazzeman

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Synkronisering av platsregister
« Svar #21 skrivet: 2018-04-13, 09:59:11 AM »
Det här är inte löst, eller hur?

Jag upptäckte idag att efter att jag jobbat med släktregistret på en av datorerna och uppdaterat platsregistret därifrån, och sen går in på den andra datorn, öppnar samma register från GoogleDrive att registret inte ser likadant ut från den andra datorn.

Hur ska jag få samma platsregister på båda datorerna?

Ska jag ta det uppdaterade registret från dator1 i oplc-mappen på Windows/USer/Appdata/Roaming/genney/roaming och bara kopiera över oplc-mappen på dator 2?
Eller måste jag exportera platsregistret på dator 1 till en XML-fil med den funktionen i Platsregistret och sen importera XML-filen på dator 2?



Sen har jag också detta med att jag måste importera några strukturerade platser i stort sett varje gång när jag startar Genney från någon av datorerna. Även om jag inte ändrar i platsregistret så måste jag göra den proceduren. Och det är samma platser. Varför?

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Synkronisering av platsregister
« Svar #22 skrivet: 2018-04-13, 11:24:27 AM »
Du kan kopiera mappen oplc.

Vad gäller problemet vid starten är det svårt att svara på utan mer info. Kanske enklast om vi tar det via mejl.

gasolgrill

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: Synkronisering av platsregister
« Svar #23 skrivet: 2018-05-24, 12:15:34 PM »
Det här är inte löst, eller hur?

Nej, det verkar inte så!
Hela min inläggning av posterna måste jag göra om eftersom platregistret har lagt slumpvisa platser på slumpvisa människor. Mycket verkar stämma men det är också en hel del som ligger helt uppåt väggarna fel så jag måste börja om från början.
Ett problem är att jag vet inte när det började gå galet så jag vet inte vilken backupfil som stämmer  :( >:(.

Frågor:
Varför ligger inte platsregistret på samma ställe som övriga filer (OneDrive i mitt fall)?
Varför finns samma problem kvar ett och ett halvt år efter att ursprungsfrågan ställdes?
Hur skall man hantera situationen med två olika arbetsplatser där man kör Genney?

Jag tycker för övrigt att Genney är fantastiskt bra - det bästa jag har testat men är helt värdelöst på att hantera ett arbete på modern sätt (molnlösningar).
//Anders

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Synkronisering av platsregister
« Svar #24 skrivet: 2018-05-24, 13:21:45 PM »
Problemet med moln-tjänster är att dom gör saker på sitt eget sätt och det går inte för Genney att kontrollera. Det finns dessutom många olika moln-tjänster. Det finns alltid en viss risk med att ha arbetsfilerna molnet då tjänsten kan lägga in filer själv.

Strukturerade platser som används av ett register finns med i själva registret och ska kunna importeras till ett nytt platsregister i en annan miljö och det är svårt att svara på den här enskilda fallet utan att titta närmare på det.

Att platsregistret inte ligger med dom andra databaserna är för att man som användare inte ska riskera att av misstag ta bort.

En säkerhetskopiering som även inkluderar platsregister finns utvecklad men behöver testas ytterligare innan den släpps. Med den ska man kunna flytta över i princip en kopia av hela systemet till en annan dator.
« Senast ändrad: 2018-05-24, 13:30:46 PM av Administrator »

NCC-1031

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
SV: Synkronisering av platsregister
« Svar #25 skrivet: 2018-05-24, 15:04:39 PM »

Jag tycker för övrigt att Genney är fantastiskt bra - det bästa jag har testat men är helt värdelöst på att hantera ett arbete på modern sätt (molnlösningar).

För mig fungerar molnlösningar utan problem om man inte försöker rucka på de tekniska begränsningarna som molntjänsterna i vår prisklass (Onedrive m. fl.) omfattas av.

gasolgrill

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: Synkronisering av platsregister
« Svar #26 skrivet: 2018-05-24, 15:30:52 PM »
För mig fungerar molnlösningar utan problem om man inte försöker rucka på de tekniska begränsningarna som molntjänsterna i vår prisklass (Onedrive m. fl.) omfattas av.

Där har du en poäng. I mitt fall är det för att hemma har jag Onedrive på D:\Onedrive och på min andra plats ligger den på C:\Users\användare\OneDrive och det ställer till problem med mediafilerna eftersom sökvägarna blir olika och det får kanske betecknas som att försöka rucka på begränsningarna.  Jag får väl helt enkelt anpassa mig.
//Anders

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Synkronisering av platsregister
« Svar #27 skrivet: 2018-05-24, 19:51:24 PM »
... hemma har jag Onedrive på D:\Onedrive och på min andra plats ligger den på C:\Users\användare\OneDrive ...

Mappar inte båda dessa till samma OneDrive i molnet? Och där ligger ju också mediafilerna om man har moln-mappning även på dessa. Jag tycker att detta borde funka utan problem, men kanske finns det 'dolda' sökvägar som ställer till det? Admin? I så fall verkar de kontraproduktiva, eftersom de allmänna inställningarna ska hitta filerna – via sökvägarna på respektive dator!
Hans Rosenlund

NCC-1031

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
SV: Synkronisering av platsregister
« Svar #28 skrivet: 2018-05-24, 23:11:31 PM »
Jag vill minnas att det trasslade för mig med olika filsökväg. Däremot har jag olika diskenheter (C resp. D).


Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Synkronisering av platsregister
« Svar #29 skrivet: 2018-05-25, 09:32:04 AM »
Mappar inte båda dessa till samma OneDrive i molnet?

Sökvägen till media kan ha andra sökvägar eftersom dom är kopplade till registren.