Författare Ämne: Backup-strukturen  (läst 2279 gånger)

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
Backup-strukturen
« skrivet: 2016-10-19, 16:53:43 PM »
Efter nästan ett år med Genney har jag samlat på mig rätt många backup-filer; nästan 1 GB idag! Hög tid att rensa, alltså, men jag hittar inget verktyg för detta i programmet. Jag har fem register och skulle vilja kunna välja hur många 'generationer' jag vill spara av varje.

Filstrukturen är Genney\backup\<datum>\<register>.gcc. Jag kan förstås ta bort de äldsta mapparna, men måste då gå in i ett antal mappar bakåt i tiden för att se så jag inte raderar backupen för något av mina register som jag kanske inte jobbat med på ett tag. Det känns omständligt och riskfyllt. Jag skulle önska en knapp (t ex under Hantera), där jag (liksom i Återställ)kan se alla filerna för det aktuella registret och markera dem som ska raderas eller hur många generationer som ska vara kvar.

Den nuvarande strukturen tillåter ju bara en backup-fil per <datum>-mapp, vilket för det mesta är tillräckligt. Om man väljer att göra en ny kopia skapas mappen <datum>(1) osv. Man kan ju spara på annan plats om man vill, men i båda fallen hade det varit bra om filen fick en tydlig tidsstämpel (_ÅÅÅÅMMDD_HHMMSS?) som tillägg till namnet. Då hade man inte heller behövt en massa undermappar i backup-mappen! Kanske hellre undermappar för registren?
Hans Rosenlund