Författare Ämne: Forskning utgående från plats  (läst 4456 gånger)

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
Forskning utgående från plats
« skrivet: 2016-12-29, 10:13:19 AM »
Det skulle vara suveränt om man kunde presentera sin forskning utgående från platser, säg en gård eller torp. Lägga in bilder, dokument från platsen och presentera de som verkat och levt där på ett trevligt sätt i tidsordning.
Jag saknar en funktion att koppla media till plaster. Bra stöd för By och gårdsforskning verkar alla program att sakna och jag tror det skulle uppskattas av många. Finns det några tankar kring det för framtiden eller är det bara jag som har önskemål om det. Eller är det rent av så att det finns stöd för det redan idag och jag inte hittat det?

Se det här som ren brainstorming  :D

/Ulf
Ulf Widén

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Forskning utgående från plats
« Svar #1 skrivet: 2016-12-30, 13:22:09 PM »
Jag håller med, och har också tidigare framfört detta önskemål.

I första steget kunde man önska sig att kunna knyta media till platser, det bör vara en rätt enkel åtgärd. Motargument är att det inte är GEDCOM-standard, men det finns ju andra funktioner i programmet som avviker från denna standard. Problem uppstår vid export, då sådana delar riskerar att inte komma med om de inte kan konverteras på något annat sätt.

Frågan är då hur dessa media presenteras i programmet och olika rapporter. Platsregistret är väl idag den naturliga vägen att lägga in media. Rapporten Platslista finns redan, och där borde det också vara lätt att ge möjligheten att ta med foto. Även i Personakt kunde man tänka sig en rubrik Platser (liksom Källor), där media och övrig platsdata kan visas.

Ett vidare steg vore att kunna arbeta i programmet med platser som fokus istället för personer. Som Ulf skriver, inget av de stora programmen hanterar detta idag. Det fanns ett försök för kanske 15 år sedan i programmet History, men det gick i KK. Det krävs troligen en massa utvecklingsarbete för att få till en bra platsfokusering, men på längre sikt hade det varit mycket önskvärt. Mera brainstorming, ja!
Hans Rosenlund

ÅkeH

• Full Member
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-08-01, 12:07:43 PM »
Tänkte ställa frågan om bilder till platsregistret men ser att det redan tagits upp och, som jag förmodade, inte stöds av GEDCOM. Lite obegripligt egentligen, det är ju rent tekniskt inte konstigare än att man kan lägga in bilder för källor och personer.

(F.d. Waiter)

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-08-01, 19:41:22 PM »
I MacFamilyTree kan man redigera i platsregistret. Man har möjlighet att lägga till media i form av bild, ljud, pdf mm.
På varje plats redovisas alla händelser på aktuell plats. Till platsen kan man bifoga anteckningar, källor mm. Även generera en platslista där man kan se hur många händelser som finns på resp. ort samt om det finns kopplingar till media, anteckningar mm. Tyvärr finns ingen ingen rapport som utgår från platsen (bara kartrapport som utgår från person).
Det skulle vara trevligt med en funktion som utgår från platsen. Där är det naturligare att redovisa t.ex. 1915 års jordbruksundersökning vad som lokalt producerades och vilken djurbesättning som fanns på en specifik gård.

Vill gärna tillägga att Genney är mitt huvudprogram och de data som finns i MacFamilyTree är från en gedcom-fil genererat av Genney. Allt som implementeras bör nog ha täckning i gedcomstandarden annars faller hela konceptet med utbytbarhet

[bifogad fil raderad av administratör]
« Senast ändrad: 2017-08-01, 19:47:48 PM av xkjell »

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #4 skrivet: 2017-08-01, 22:50:57 PM »
Det verkar inte krävas så mycket för att införa kopplingen media–platser i själva Genney. Problemet ligger kanske mera i en önskan att ansluta till gedcom-kompabiliteten. Men då den strukturerade platsdatabasen i Genney ändå är ett avsteg från gedcom-standarden, så känns ett tillägg till den ju inte avgörande ur det perspektivet. Liksom Platstolken idag kan formatera data från andra program, borde platsmedia på liknande sätt kunna tas in från t ex MacFamilyTree och vice versa. Och sammanslagning av data i Genney-gedcom-format skulle bli helt möjlig.

På längre sikt borde man ju lobba för ett tillägg till gedcom-standarden, och sådana planer finns kanske redan? Det har länge talats om en xml-gedcom, men det verkar inte hända så mycket på en fronten om jag tolkar det rätt.
« Senast ändrad: 2017-08-01, 23:32:19 PM av Hans »
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-08-03, 08:06:58 AM »
Åtminstone media för plats kommer i v2.

FamilySearch har en modell i Gedcom x men för att det ska vara någon mening krävs det att ett större antal program börjar använda modellen.