Författare Ämne: Hantera > Huvudkataloger  (läst 5972 gånger)

MrGlad8

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
Hantera > Huvudkataloger
« skrivet: 2017-01-29, 07:12:51 AM »
Hejsan! Jag funderar vad tanken/syftet är med "Faktauppgifter", "Förvaringsplatser" samt "Grupper" under Hantera.

Faktauppgifter samlas allt man skriver under alla personer? Jag gör ju många egna titlar då det inte finns några bra förinställda - tex "Flyttar till ny gård på XX" .. då samlas alla dom där? Är det tanken? Kan man säkert ändra texten där utan att det förstör texten på personen? Men du kan inte där se vilken person som har den faktan på sig? Är inte det tanken?

Förvaringsplatser.. här har jag en som heter "Ancestry.com" och under den finns 10-tal "användare" som ser ut att vara källor från Ancestry .. typ en heter "Minnesota, Marriage Collection 1958-2001 .. vad är tanken med denna delen?

Grupper .. förstår jag inte riktigt heller - här har jag ett 20-tal grupper som jag inte skapat.
Ett par GEDCOM Import med datum.. Några "Koppla bort från föräldrar" och några "Ta bort familj" .. blir inte riktigt klok på dom "grupper".

Tack! :)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2908
    • Visa profil
SV: Hantera > Huvudkataloger
« Svar #1 skrivet: 2017-01-29, 08:46:18 AM »
Faktauppgifter är mest en översikt över de typer av faktauppgifter som används av registret. En sak du kan göra där är att ändra etiketten för egendefinierade händelser vilket då slår igenom för alla som använder den etiketten.

Grupper är helt enkelt en samling personer som du sen enkelt kan nå t.ex. via personlistan grupper. Varje gedcom-import liksom när du kopplar bort personer läggs automatiskt till en grupp för att du ska kunna hitta dom sen. Har du t.ex. gjort flera importer till ett register och vill kunna urskilja en viss import kan du välja den gruppen i personlistan grupper och färgmarkera den. Grupperna går också att använda som underlag vid sökning. Grupper är ett hjälpmedel i programmet och har inte med gedcom att göra.

Förvaringsplatser är arkiv eller liknande fysiska platser där källor förvaras. Det kan t.ex. vara Stockholms stadsarkiv och kan ha betydelse för hur man ska hitta en källa och hitta rätt källa då liknande källor kan finnas på olika arkiv. Förvaringsplatser är en del av gedcom-standarden.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #2 skrivet: 2017-01-31, 22:15:09 PM »
Faktauppgifter: Det ska gå att söka på dessa (fliken Förekomst) och filtrera personlistan på senaste sökresultat. Men det tar e v i g h e t e r ! Efter en timme har jag inte fått fram resultat på en sådan sökning bland 16,500 poster. Något som är fel?

Registerutdraget Faktauppgifter med noteringar omfattar också egendefinierade uppgifter. Men sorteringen på den kolumnen är märklig; först Adoption, sedan Födelse, sedan Begravning, därefter Dop... ingen ordning alls! Därför går det tyvärr inte att få ut någonting vettigt i detta sammanhang.

Grupper är en mycket nyttig funktion. Att det kommer mycket automatiskt är förstås lite förvirrande, och det får man rensa efterhand. Men att t ex bortkopplade familjemedlemmar loggas är utmärkt; ibland är det svårt att hitta dem som man kopplat bort, men då finns de i den gruppen!
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-02-01, 08:35:35 AM »
Lyckades inte upprepa sökningen på faktauppgifter men jag kanske inte fattade exakt.
Kan du bli mer detaljerad?

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #4 skrivet: 2017-02-01, 09:56:32 AM »
Se exemplet i bifogad bild:
I den vanliga Sök (F3) går jag till fliken Förekomst; i detta fall väljer jag Personer för vilka det finns, och kryssar i den egendefinierade Faktauppgiften Antagen som båtsman (Datum). Inga andra kriterier.
Om jag har Personlistan med Senaste sökresultat aktiv, rullar sökmarkören nederst oupphörligt ... ... ... 
Inte heller sökfönstret markerar att sökningen avslutats. Om jag klickar Avbryt och stänger sökfönstret, fortsätter sökmarkören att rulla. Om jag byter filter i Personlistan till Alla, så försvinner sökmarkören, men kommer tillbaka om jag väljer till Senaste sökresultat igen! Jag ser inget sätt att stoppa den.

När jag söker på samma sätt på standardhändelser, fungerar allt som det ska! Så det verkar vara alla som är av typ Händelse skapad i listan som det är problem med.

[bifogad fil raderad av administratör]
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-02-02, 10:46:39 AM »
Tack Hans, felet är noterat.