Författare Ämne: Problem med koordinater  (läst 5439 gånger)

EggertN

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Problem med koordinater
« skrivet: 2017-02-04, 14:28:37 PM »
Det finns problem med koordinater för platser långt borta, platser med negativa koordinater tex.

Jag skapade nyss delstaten Wyoming i USA, gav den koordinaterna 43.0432987,-108.4875691.
Därpå skapade jag en ort i Wyoming som jag tänkte låta ärva Wyomings koordinater. Den ärvde dock inte -108 grader utan bara -8 grader, hundratalet försvann.

Jag har även stött på liknande problem på Tahiti, tex Papeete där jag inte lyckas få in longituden -149.5710857 ordentligt, den ändras till -049.957100 hur jag än försöker ändra tillbaka.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2882
    • Visa profil
SV: Problem med koordinater
« Svar #1 skrivet: 2017-02-04, 14:39:51 PM »
Felet är känt och är åtgärdat i nästa uppdatering. En beta är på gång vilken dag som helst.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #2 skrivet: 2017-02-04, 17:18:28 PM »
I väntan på rättelse går det att manuellt skriva in koordinaten i rutan. Därefter får man inte använda kartfunktionen, då återuppstår felet!
Hans Rosenlund

Sara

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-02-16, 12:45:28 PM »
Hej!
Jag lägger min fråga under den här rubriken.
Håller på och lägger in min morfars långa, krångliga levnadsbana. Hela hans familj deporteras till "en ort bortom Ural". Tyvärr vet jag inte exakt var. Tänkte att jag lägger in någon ort öster om Uralbergen, för att ändå få en plats åt det hållet på kartan. Har testat diverse orter med koordinater. Det är inga problem att lägga in dem, men när jag väljer Karta -> Levnadsbana, så visas ingen karta. Tar jag bort koordinaterna från orten, då visas levnadsbanan, men det blir ju väldigt fel att inte få med deporteringen  :-\
Platser han bott på i Ryssland (nära Sankt Petersburg), Polen och Finland har inte varit några problem att lägga in med koordinater och få med i levnadsbanan.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-02-16, 14:09:48 PM »
Vilka är koordinaterna?

Sara

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-02-17, 20:50:47 PM »
Raderade allteftersom det inte fungerade, så jag har tyvärr inte kvar dem. Nu testade jag att söka efter koordinater på en annan sida och de fungerar.

KiAnKo

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2017-02-20, 11:33:02 AM »
Titta på sidan GEONAMES, här med tex Odensvi (Kalmar län): http://www.geonames.org/search.html?q=Odensvi+Kalmar

parnstberg@hotmail.com

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2017-05-14, 09:29:01 AM »
Hej

Om man har en utländsk ort och öppnar kartan i platsindex hamnar man rätt. Men går man in under redigera och öppnar den kartan, då hamnar man fel. Latitud är rätt men longitud är fel. Mycket förvirrande, jag trodde först att det var fel på alla koordinater jag lagt in.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2017-05-15, 07:22:11 AM »
Det är noterat som fel.