Författare Ämne: Platsregister - förslag  (läst 2714 gånger)

Sara

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Platsregister - förslag
« skrivet: 2017-02-16, 13:03:37 PM »
Jag har släktingar som kom hit under Andra Världskriget och innan de blev Svenska Medborgare fick de ansöka om Främlingspass. Det finns otaliga adresser som de bodde på och allt rapporterades in. Precis efter ankomsten är ofta adresserna t.ex. "Karantänlägret", "Förläggningen", "Arbetsförmedlingslägret", "Utlänningslägret" + en ort. Jag har nu lagt in det under rubriken "Gata/kvarter/stadsdel/byggnad", men hade ändå önskat att det kanske fanns en mer passande rubrik. Det finns ju för anstalter, sjukhus, militärförläggningar o.s.v.

Morfar är den som flyttat runt mest, han är t.o.m. skriven på hotell korta perioder, men det är mer naturligt att det hamnar under "Gata/kvarter/stadsdel/byggnad". Däremot är han ute på sjön och när en adress är ett fartyg...då blir jag lite kluven till vad jag skall välja. Är det för udda att lägga till "Fartyg" som typ i platsregistret? Kanske hade nuvarande "Hamn" kunnat heta "Hamn/Fartyg"?
Fartyg bör ju vara intresse för alla som har sjöfolk på ett eller annat sätt i släkten även långt tillbaka.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2882
    • Visa profil
SV: Platsregister - förslag
« Svar #1 skrivet: 2017-02-16, 14:12:34 PM »
Kravet för en plats är att det finns koordinater för platsen, dvs. att den ligger på samma ställe. Om fartyget ligger stilla borde det kunna gå att ange var fartyget ligger. Typ hamn.

Sara

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: Platsregister - förslag
« Svar #2 skrivet: 2017-02-17, 20:52:24 PM »
Jag förstår. Tänkte inte på att det behöver finnas koordinater för platsen.

Det första förslaget har jag fortfarande kvar som önskemål  :)