Författare Ämne: Söka efter person  (läst 5583 gånger)

MrGlad8

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
Söka efter person
« skrivet: 2015-08-02, 09:04:33 AM »
Hejsan! Jag funderar över sökfunktionen om det går att ändra så den blir "smartare".
Ancestrys sökfunktion använder detta sättet och jag tycker det blir lättare att hitta rätt person om man i sitt släktträd har flera tusen personer.  Vad jag förstår så kan du endast söka antingen efter förnamn eller efternamn? Går det inte ha båda två i samma sökning?

Om jag tex söker efter "David Carlsson" så kommer jag få noll träffar om även om jag i mitt släktträd har en David Carlsson för han har ju förmodligen mellannamn mellan David och Carlsson som måste vara med i sökningen för att han ska komma upp. Men går det inte göra så att om jag söker efter "David Carlsson" att den även söker efter det andra namnet direkt bland efternamnen? Underlättar ibland när man ska söka efter en person i stora släktträd, hoppas du förstår vad jag menar!

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: Söka efter person
« Svar #1 skrivet: 2015-08-02, 11:12:58 AM »
Det ska fungera om du söker med namn ikryssat på textfliken i sök fönstret. Söker du på David Carlsson så ska det fungera.

MrGlad8

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2015-08-02, 11:37:57 AM »
Ah just det. Jag använde "Personsök" men om jag istället använder "Sök" så fungerar det! Söker jag då på David Carlsson så får jag upp alla som heter Carlsson i efternamn samt David i förnamn.
Men "Personsök" ska inte fungera på samma sätt? Utan då måste du veta exakt vad personen heter i mellannamn osv?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2015-08-02, 11:53:06 AM »
Om du söker på namndel i personsök får du upp alla som innehåller sökfrasen. Så söker du på carlsson får du upp:
Sven Carlsson
Ingemar Olsson Carlsson
Ola Carlsson Warg

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2015-08-02, 16:54:39 PM »
Det går att söka efter David Carlsson med flera efternamn i personsök.

Sökning David%Carlsson med inställningen Namndel är lösningen.

MrGlad8

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2015-08-09, 21:15:30 PM »
Exakt va jag var ute efter, tack!