Författare Ämne: Streck framför åldern  (läst 3990 gånger)

Brahma

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Streck framför åldern
« skrivet: 2017-05-02, 00:29:32 AM »
Hur får man bort strecken framför åldern. Det blir när jag enbart skriver in årtal. År och månad går bra då blir det inga streck.

[bifogad fil raderad av administratör]

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Streck framför åldern
« Svar #1 skrivet: 2017-05-02, 07:31:08 AM »
Strecken (ungefär lika med) visas när åldern inte går att fastställa exakt utan är ungefärlig. Tecknet går inte att ta bort men om det upplevs som störande kan man tänka sig det som ett val.

Brahma

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-05-02, 07:39:30 AM »
Jaså dom går inte att ta bort...personligen skulle nog jag vilja ha det som ett val. Jag tycker inte det ser så snyggt ut när man skriver ut t ex en personakt.Stort tack för ditt svar.  :)

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #3 skrivet: 2017-05-02, 09:40:10 AM »
Det kan vara stor skillnad på ungefärliga tidsangivelser. T ex under 1836 kan en person ju bara ha två åldrar beroende på när vederbörande är född på året, vilket kanske inte alla tycker  ska behöva markeras som ungefärligt. Men om man anger omkring 1836 kan det slå flera år på åldern! Därför bör det matematiska ca-tecknet definitivt vara kvar i biografin och inte vara valbart! Däremot i rapporter kunde man få välja om det hellre skulle stå t ex ca eller omkring. Men att, bara av estetiska skäl, helt välja bort markeringen känns omotiverat.
Hans Rosenlund