Författare Ämne: Visning platsnamn utan församling  (läst 2786 gånger)

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
Visning platsnamn utan församling
« skrivet: 2017-05-10, 17:13:21 PM »
Jag körde ju platstolken för en tid sen vilket resulterade i att vissa personer hamnade under kommunnamnet i platsregistret eftersom platsnamnet inte stämde med någon församling.

Det problemet finns beskrivet här
http://genny.se/forum/index.php?topic=317.msg1250#msg1250

Jag löser det genom att där platsen/staden (t.ex. Luleå) inte finns som församling lägger jag till stadsnamnet under kommunen som just en Stad (se bild). Sen flyttar jag alla personer som hamnat under kommunen (Luleå kn) till staden (Luleå). Dom får ligga där tills jag ev. hittar rätt församling i framtiden.

Det jag hänger upp mig på är att om jag väljer visningen av platsnamn till ”plats, församling (län)” så visas platsnamnet i biografin exakt som det såg ut när personen låg under kommunen. Jämför med Uppsala och Härnösand i bilden, de ligger fortfarande under sina kommuner i platsträdet.

Dessutom skrivs inte länet inom parentes som i ett ”normalt” platsnamn med församling (jmf födelsenotisen).

Borde det inte stå Luleå, (BD)? Eller hellre Luleå (BD)? I och för sig kanske det är bra med kommatecknet som en markering att Luleå är en plats och inte en församling (jmf Frösö (Z) i bilden).

Men en parentes runt länet i enlighet med de andra platserna är önskvärt.

[bifogad fil raderad av administratör]

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2882
    • Visa profil
SV: Visning platsnamn utan församling
« Svar #1 skrivet: 2017-05-10, 18:07:00 PM »
Jag kan hålla med om att visningen är något ologisk och frågan har kommit upp tidigare i ett mejl. Syftet att inte sätta länsbokstaven inom parentes har varit att särskilja det från församling eftersom den minsta platsen visas oavsett om den är med i formaterings-syntaxen eller inte.

Det är möjligt att det trots allt är bättre att båda har parentes kring länsbokstaven. En variant kan vara att "kn" läggs till i de fall t.ex. Uppsala kn (C)?

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
SV: Visning platsnamn utan församling
« Svar #2 skrivet: 2017-05-11, 07:39:00 AM »
Kn låter bra för min del.

Jag tycker nog att om jag väljer  ”plats, församling (län) så ska jag få parentesen.
Annars väljer jag ”plats, församling, (län)

Det här är väl bara något som händer vid en körning med Platstolken och den inte hittar församlingen. Alltså ett tillfälligt "problem" . Men det skulle hjälpa att Kn visas tills man ev. rättat till det manuellt.

Eller om man inte vill rätta till det utan nöjer sig med att personen ligger kvar på kommunen.