Författare Ämne: Hantering av bilder (media)  (läst 7110 gånger)

qrille

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Hantering av bilder (media)
« skrivet: 2017-07-26, 09:44:09 AM »
När jag lägger till en stående bild, typ storlek 2448x3264 pixlar för en person så blir bilden i liggande format. Hur kan jag undvika detta?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: Hantering av bilder (media)
« Svar #1 skrivet: 2017-07-26, 10:06:24 AM »
Låter underligt, kan du beskriva i detalj vad du gjort?

qrille

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-07-26, 10:38:49 AM »
Högerklickar en person och väljer "Hantera media". Väljer "Ny/Hämta fil". Markerar en bildfil (2448x3264 pixlar) och väljer "Öppna". Anger en titel och klickar "Ok". Då blir bilden liggande istället för stående.
Har lagt märke till att det under "Visa/dölj media data" står att måtten är 200x150 pixlar(?) innan jag klickar "Ok". Efter att jag klickat "Ok" är måtten 3264x2448 pixlar, d.v.s. omvänt mot bildens egentliga mått.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-07-26, 10:44:13 AM »
Jag lyckas inte upprepa felet. Har du provat med olika bilder?

qrille

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-07-26, 10:57:22 AM »
Ja, har provat olika bilder i samma stående format och alla blir liggande. Kan även nämna att jag har testat liggande bilder i format 3264x2448 pixlar. De bibehåller sitt format.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-07-26, 11:00:39 AM »
Skulle det vara möjligt att få ta del av bilden?

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #6 skrivet: 2017-07-26, 12:46:07 PM »
Många program auto-roterar visningen av bilderna efter tolkning av motivet. Har du kollat om bilderna verkligen är stående i ett mera avancerat program? Om inte, så ligger problemet troligen där.
Hans Rosenlund

qrille

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2017-07-26, 18:41:44 PM »
Skulle det vara möjligt att få ta del av bilden?

Har skickat över en bild via mail...

qrille

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2017-07-27, 13:21:28 PM »
Här kommer en sammanfattning av problemet med roterade bilder. Testar jag mina stående bilder som är tagna via en iPhone i Metadata Viewer (på nätet) så har de ORIENTATION;  RIGHT, TOP. Verkar som att de program jag använder (inkl. Photoshop och thumbnails i Windows operativsystem) läser EXIF-datat i bildfilen samt roterar bilden på rätt sätt och allt ser helt okay ut, även pixelvärden för bredd och höjd. Men i Genney används originalformatet och bilden blir liggande. En lösning är att låta originalbilderna ligga sparade i en originalfolder och därefter kopiera bilderna till en egen folder för Genney media. När bilderna läggs till för en person i Genney så kan man via funktionen "Visa" editera (rotera) bilden så att den får rätt orientation. Ser att filstorleken då blir dubbelt så stor, men bilden blir rättvänd.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2017-07-27, 14:53:14 PM »
Att filen blir större beror på att du använt högsta kvalitet vid komprimeringen när du sparar om. Det går säkert att ha lägre grad av komprimering utan att förlora alltför mycket av kvalitet. Men prova vad som blir bäst.