Författare Ämne: Stamtavla för par?  (läst 5761 gånger)

ÅkeH

• Full Member
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
Stamtavla för par?
« skrivet: 2017-08-01, 12:33:46 PM »
Finns det något sätt att göra en stamtavla för ett pars gemensamma familj? Går det att redigera sökresultatet på något sätt och ta bort personer eller grenar ifrån tavlan som man inte vill ha med?

Jag skulle vilja göra en stamtavla med ett gift par och deras gemensamma efterkommande. Problemet är att båda parterna har fler partners och barn med dessa och jag vill bara ha den gemensamma familjen med på tavlan. Som det ser ut hittills kan jag bara välja en person att utgå ifrån och då kommer automatiskt alla personens partners och barn med.

(F.d. Waiter)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Stamtavla för par?
« Svar #1 skrivet: 2017-08-01, 15:50:27 PM »
Det jag kan komma på är att tillfälligt koppla bort de familjer som inte ska vara med och sen koppla ihop det igen efter utskrift.

ÅkeH

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-08-01, 17:39:07 PM »
Det är ju naturligtvis ett sätt, tack för tipset!
(F.d. Waiter)

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #3 skrivet: 2017-08-01, 22:53:20 PM »
Om man behövergöra stora temporära ändringar kan det vara klokt att exportera relevanta delar av registret till en ny databas, där man kan experimentera lite fritt...  Sedan kan man radera den.
Hans Rosenlund

ÅkeH

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-08-04, 14:25:02 PM »
Jag märkte just att det förmodligen är den bästa och säkraste lösningen. Ska man koppla bort familjen tillfälligt så räcker det ju inte att koppla bort maken/makan utan även alla barnen måste kopplas bort och måste sedan sökas och kopplas var för sig.

Det går naturligtvis även att ladda en säkerhetskopia och använda den att experimentera med.
(F.d. Waiter)

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #5 skrivet: 2017-08-04, 16:31:26 PM »
Den "rena" säkerhetskopian kan bara laddas tillbaka till samma register med samma namn (om jag inte misstar mig). En gedcom-kopia går däremot att ladda till ett tomt register med nytt namn.
Hans Rosenlund

ÅkeH

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2017-08-07, 15:35:44 PM »
Ja, jag märkte det också nu när jag testade. Det känns tämligen omständigt att göra ett urval, exportera, importera och sedan göra en plansch.

Det är just för planscherna som det finns ett väldigt begränsat urval av sökfunktioner. För de andra tavlorna finns urval som att inkludera eller exkludera make/maka eller barns make/maka eller till och med att göra en sökning där resultaten av flera sökningar dessutom kan läggas samman till ett sökresultat, samma funktion som används vid export till GEDCOM.

Det hade varit mycket bättre att kunna använda den sökfunktionen (som ju alltså redan finns) för att göra ett urval av personer att ta med på planscherna.
(F.d. Waiter)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2017-08-07, 16:05:02 PM »
Att exkludera makar i planscherna stamtavla och släkttavla kommer i v2.

Jag tycker tipset att kunna exkludera via sökning låter intressant. Man kan också tänka sig att man "manuellt" skulle kunna plocka bort personer och/eller grenar från förhandsgranskningen.

ÅkeH

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2017-08-12, 00:15:08 AM »
Precis. Om det vore möjligt att använda den befintliga sökfunktionen för att göra ett urval tillsammans med möjligheten att ta bort personer ifrån sökresultatet så skulle man kunna göra planscher helt efter sitt eget behov. Att dessutom kunna redigera i förhandsgranskningen vore fantastiskt.
(F.d. Waiter)