Jodå, det finns användare här...
Jag använder också TNG (
www.tngsitebuilding.com) för webb-publicering. Ett utmärkt och billigt (33$) program där du kan ladda upp din gedcom-fil till en strukturerad MySQL-databas som du först installerar på ditt webbhotell. Det kräver lite kunskap att bygga sajten, men det mesta fungerar om man följer instruktionerna noga. Det finns också vissa webbhotell som fixar själva installationen åt dig, så att du bara behöver ladda upp dina gedcom-data.
Vid installationen anger du vilken mapp som TNG ska söka bilderna i. All media måste sedan laddas upp separat med ett vanligt FTP-program. Jag har alla mina bilder i en enda mapp, och så vitt jag kan förstå kan TNG inte hantera undermappar till fotomappen. Det skulle ju också förutsätta att gedcom-exporten tar med mappstrukturen, och så verkar det inte vara i Genney (trots att man kan ha undermappar lokalt). Så om du har bilderna i en mappstruktur måste du "platta till" den vid exporten! Och då måste alla filer ha unika namn.
En bonus med TNG är, att om du exporterar en Genney-gedcom-fil, så får du med dina strukturerade platser och de visas i TNG – med livshändelser och populationskarta.
Vad jag förstått ska Genney få ett webbpubliceringsverktyg i version 2, men det blir av den enklare typen, där det skapas en mängd html-filer (vanligen 2 per individ) som sedan ska laddas upp till din hemsida. Jag vet inte hur det blir med media, om det möjligen följer med exporten?
Admin: du kan kanske ge oss lite förhandsinfo om Genneys planerade webbverktyg?