Författare Ämne: registerutdrag media  (läst 6334 gånger)

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
registerutdrag media
« skrivet: 2015-08-03, 22:28:17 PM »
När man väljer registerutdrag media får man fram alla bilder som importerats via gedcom och under titel benämns fotot antingen Bild eller Porträtt (det senare är vad som i Genny kallas för presentationsbild). Verkar inte som Genny automatiskt översätter till presentationsbild.
Vore bra om det sker automatiskt men som 2:a alternativ borde man gruppvis i registerutdraget "döpa om" eller kunna kryssa i att porträttet är en presentationsbild.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: registerutdrag media
« Svar #1 skrivet: 2015-08-04, 08:35:40 AM »
Rimligt, från nästa version sker en mappning mellan Gennys presentationsbild och bilder med titeln porträtt.
Frågan är om det också är rimligt att koppla den första bilden i ordningen mot presentationsbilden? Vilket Min Släkt använder.

kerranofredde

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2015-08-04, 13:48:44 PM »
Hej.
Ja det vore rimligt att koppla första bilden från min släkt till Porträtt.

MVH
Fredruc  Kerstin Nilsson
MVH
Fredric & Kerstin

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2015-08-04, 16:25:18 PM »
Håller med då de som har bilder i MS också accepterat det faktum att första bilden är porträtt.

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2015-08-04, 23:38:15 PM »
Håller inte med. Eftersom man i t.ex Disgen väljer Porträtt för presentationsbild (liksom man i Genny väljer Presentationsbild för Presentationsbild) och GEDCOM översätter det valda Porträttet till Porträtt så tycker jag det är rimligt att Genny i första hand väljer efter TITEL, dvs Porträtt.
Har man t.ex skannat in en bouppteckning som bild och det inte finns någon annan bild så antar MS att det är Porträtt oavsett om man själv tagit ställning till att detta inte är ett porträtt utan bara som bildinfo i personakten. Lägger man t.ex bouppteckningsbild under t.ex bouppteckningsmapp i bildmappen så visas bilden som rött kryss eftersom den inte hittar bilden men vet att en bild finns någonstans.
M.a.o så tycker jag att bildtiteln skall vara vägledande (I Genny är det ju så fn eftersom man måste kryssa i Presentationsbild vid nyreg. och om översta bilden får råda så är porträttval överflödigt)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2015-08-05, 00:48:49 AM »
Vad jag menade var att när import sker från gedcom-filer gjorda i Min Släkt så kan man anta att första bilden ska betraktas som porträtt eftersom den använts som det i MS. Detta skulle enbart gälla import från MS.
I övrigt skulle inte nuvarande situation ändras, dvs. att man är tvungen att markera presentationsbilden.