Författare Ämne: Licens på mer än 2 datorer  (läst 2912 gånger)

kerranofredde

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
Licens på mer än 2 datorer
« skrivet: 2017-09-30, 10:05:33 AM »
Hej.
Har nu äntligen kommit till skott och tänkte prova Genney.
Problemet är dock att vi använder mer än 2 datorer i vårt hushåll till släktforskningen.
I vårt fall skulle vi behöva licens för minst 4 helst 6 datorer, innebär detta att vi måste köpa 2 eller 3 licenser för att kunna uppnå detta eller det finns fler variationer av licenser.

MVH
Fredric
MVH
Fredric & Kerstin

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 799
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Licens på mer än 2 datorer
« Svar #1 skrivet: 2017-09-30, 10:44:21 AM »
Jag har tre datorer som alla har Genney installerad, men bara två har licensen aktiverad. När jag vill använda dator nr 3, avaktiverar jag först en av licenserna (Hantera–Licens) och aktiverar den på 3:an. På så sätt kan man ganska lätt "vandra runt" med sin forskning, så vida man inte har behov av att samtidigt använda Genney på alla datorerna.

Kommer det kanske flera licensvarianter? T ex för föreningar, datasalar, tidsbegränsade om man t ex ska hålla släktforskarkurs etc...?
« Senast ändrad: 2017-09-30, 10:52:08 AM av Hans »
Hans Rosenlund

kerranofredde

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-09-30, 11:07:31 AM »
Hej.
Vi behöver nog ha licensen aktiverad på 4 datorer samtidigt för att kludda så lite som möjligt med licensen.
Men om man kan avaktivera licensen för att byta dator så klarar vi oss på 4 licenser.
MVH
Fredric
MVH
Fredric & Kerstin

Lasse Beijer

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-10-02, 23:27:35 PM »
kerranofredde, Planerar du använda fyra datorer mot samma databas, ex v på molnet DropBox, eller mot en egen server i hemmet? Eller skall datorerna ha var sin Genney databas?
Själv tänker jag installera Genney på två andra datorer och koppla dessa till gemensam databas på DropBox och har då räknat med att köpa två uppsättningar licenser. Eller fråga om rabatt på den andra licensen  ;D.
//Lasse

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 799
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #4 skrivet: 2017-10-02, 23:34:41 PM »
Om ni tänker jobba med en molnbaserad databas från flera datorer, är det viktigt att försäkra sig om att den lokala kopian är synkad mot molnet innan man öppnar databasen på en annan dator! Bara ett tips...
Hans Rosenlund

kerranofredde

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-10-03, 07:37:57 AM »
Hej.
I hushållet är vi 2 som släktforskar, så det blir 2 datorer var mot var sin databas synkroniseratde på en lokal server.
Grunfrågan i sig är om det finns möjlighet att licensirea mot fler än 2 datorer eller man måste köpa flera licenser för att kunna använda fler än 2 datorer med licensen aktiverad på alla.

Fredric & Kerstin
MVH
Fredric & Kerstin

kerranofredde

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2017-10-05, 11:31:12 AM »
Trodde faktisk inte att detta var en kuggfråga  ;)
Fredric & Kerstin
MVH
Fredric & Kerstin

kerranofredde

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2017-10-07, 10:11:01 AM »
Hej.
Trodde verkligen inte att det inte fanns ett svar på vår fråga, eller vi ska tolka det uteblivna svaret att det inte går att få en licens för fler än 2 datorer utan att köpa två eller fler licenser.
MVh
Fredric & Kerstin
MVH
Fredric & Kerstin

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2030
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2017-10-07, 10:18:11 AM »
Sorry, missade den...
I nuläget får man köpa fler licenser om man vill ha det på fler än två datorer samtidigt.

kerranofredde

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2017-10-07, 10:26:15 AM »
Ok. Tack då vet vi det.
Fredric & Kerstin
MVH
Fredric & Kerstin

kerranofredde

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2017-10-07, 10:28:06 AM »
Följdfråga på detta.
Kan man registrera 2 licenser på samma uppgifter??
MVH
Fredric & Kerstin
MVH
Fredric & Kerstin

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2017-10-07, 17:11:45 PM »
Ja.

tobbet

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2020-12-17, 10:53:50 AM »
Om jag köper en licens. Kan min fru använda den på sin dator för sin släktforskning och jag på min dator för min? Eller måste vi teckna oss för varsin? Vi vill "nog" inte slå ihop våra till en...ännu. Delar vi sen på de 2GB för web-funktionen?

Tack!

Ser väldigt snyggt och bra ut hittills. En fundering bara. Varför är den en fyrkant framför vissa personers ålder? []28 exempelvis. Är det gedcom filen som jag laddade ner från Geneanet som har orsakat detta?
Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2020-12-17, 12:29:57 PM »
Ni kan dela licens och genneyweb. Det går att ha två släktträd där men med gemensam inloggning på genneyweb, se https://genny.se/forum/index.php?topic=976.msg5061#msg5061.

Låter underligt med fyrkant för ålder. Symbol för född och död kan ge fyrkant beroende på om typsnittet inte stöder symbolen.

tobbet

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2020-12-17, 12:35:38 PM »
Den syns när familjen har flyttat hur gamla dom var då. Det står "recidence" och sen vart, därefter i sista kolumnen ålder med en fyrkant före. Jag skickar upp en bild inom kort.
Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)