Författare Ämne: Adopterad som tonåring, får alla familjemedlemmar därefter dubbelt.  (läst 5121 gånger)

Dizzy

• Gäst
Hej,
är ny på detta, men har letat info och försökt flera gånger. Ska det vara så här, eller vad har jag gjort fel?
2 föräldrar får dotter. Mannen avlider. Modern gifter om sig och får en dotter till. Man nr 2, adopterar första dottern.
Barn 1 får ett "A" och återfinns på två ställen. Detsamma gör alla barn och barnbarn till denna person.  Ändå räknar inte programmet dem som dubletter. Det hela känns svåröverskådligt. Tacksam för hjälp eller tips.
Vänligen D

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
En klassisk s k anförlust, vad jag förstår. Den verkar hanteras helt korrekt av programmet.
Hans Rosenlund

Dizzy

• Gäst
Hej,
tack för svar. Trodde anförlust gällde när nära släktingar, t.ex. kusiner, gifte sig med varandra. Finns det något annat sätt att registrera för att slippa dubletter? Det kommer att uppstå iaf när jag ska registrera 2 bröder som gifte sig med samma kvinna. Det blir ju snabbt stort om man vill ha utskrift. Som sagt, helt nybörjare.

Peter

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
Hans svar gör mig förvirrad. En adoption är väl ingen anförlust, men jag kanske missförstår?

Får du dubletten i endast familjevyn?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2910
    • Visa profil
Det är inte fråga om dubbletter. Det är samma person som befinner sig på olika ställen i ett grafiskt släktträd.
Vanligtvis rör det sig om klassiska anförluster (se bild), dvs. rent biologiska släktförhållanden men i det här fallet om en icke-biologisk relation vilket kanske är orsaken till förvirringen.

Går det visa en bild på hur det ser ut?

[bifogad fil raderad av administratör]

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
Rättar mig; det här är inte en egentlig anförlust!
Men mekanismerna är desamma.

Jag har tidigare rapporterat ett problem med hur biologiska och adoptivföräldrar visas i diagrammen. Om adoptivfamilj registreras först, visas dessa som default, vilket inte är önskvärt i de flesta fall. Jag har inte kunnat ändra ordning på familjerna i Biografin, så enda lösningen har varit att ta bort den först registrerade adoptivfamiljen och sedan lägga in den igen så att den hamnar sist.
Hans Rosenlund

Dizzy

• Gäst
svar till Peter: Ja det är endast i familjevyn.