Författare Ämne: Hantera ett stort antal dubletter  (läst 13802 gånger)

HåkanH

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Hantera ett stort antal dubletter
« skrivet: 2017-10-06, 21:06:06 PM »
Hej,
Har kommit till Genney med en databas med ett stort antal dubletter (2000 dubletter på 6000 poster). Är det någon som kan förklara enkelt steg för steg hur jag på bästa sätt raderar dubbletter utan att råka ut för de problem som beskrivs exempelvis i denna tråden:
https://genny.se/forum/index.php?topic=264.msg1042#msg1042

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: Hantera ett stort antal dubletter
« Svar #1 skrivet: 2017-10-07, 08:12:52 AM »
Börja med dom personerna som är längst ut på grenarna, dvs. dom som inte har föräldrar som är dubbletter.

I filmen finns två familjer med Anders Andersson och Berit Bertilsdotter.
Familjen har två barn som är dubbletter: David Andersson och Erika Andersdotter.

https://genny.se/temp/merge.webm

Gör säkerhetskopia innan du börjar och jag föreslår dessutom att du gör ett register med enklare förhållanden där du kan bekanta dig med hur det fungerar.

HåkanH

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-10-19, 13:03:20 PM »
Hej,
Tack för svaret och den lilla filmen! Tyvärr har jag svårt att hänga med i svängarna trots att jag stoppar hela tiden och försöker skriva ned vad som görs. Så, min fråga är om du inte har samma instruktioner skrivna i punktform. Tror jag skulle ha lättare att förstå skrivna instruktioner.

Jag hänger med så långt som att man först slår ihop två personer men utan att radera dens föräldrar och barn. Nästa steg blir då att radera familjen, men där hänger jag inte med alls. Vad som komplicerar i mitt fall är att jag har vissa personer fyrdubbelt. Hur är proceduren. Slår man först ihop dom två och två och två och två och därefter ta bort familjer. Eller slår man ihop två, tar bort familjer. Därefter två igen och tar bort familjer, till dess att man har kvar en person med familj.
« Senast ändrad: 2017-10-19, 14:13:28 PM av HåkanH »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-10-20, 09:25:24 AM »
Det är rörigt med dubbletter och lätt att bli förvirrad, särskilt när det är flera generationer.

Har du läst den här https://genny.se/forum/index.php?topic=264.msg1042#msg1042?

I filmen finns två familjer som är dubbletter bortsett från barnen Fredrik och Gunilla som är i varsin familj.

Först slås föräldrar och barn ihop vilket innebär att tre av barnen hamnar i den ena familjen efter sammanslagningen och Gunilla är kvar i den andra familjen.

Sen flyttas Gunilla över till familjen med andra barnen och då kan den "överblivna" familjen tas bort.

Det är lite svårt säga utan att se exemplet, men du behöver ju slå ihop två och två för att kunna få ihop fyra dubbletter.
« Senast ändrad: 2017-10-20, 09:33:49 AM av Administrator »

HåkanH

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-10-20, 09:45:31 AM »
Tack för svaret. Jo, jag har sett tråden men tycker ändå det är svårgreppbart. Ska försöka ta det steg för steg med gott om tid. Kan man hoppas att dubletthanteringen blir enklare i nya versionen? För i så fall väntar jag.

Tillbaka till instruktionerna i din film: Jag vet inte ens om jag har hittat rätt utgångsläge. I den vy som visas i filmen så verkar det som att namnlistan till vänster bara innehåller personens familjemedlemmar. Hos mig ser jag hela databasens namnlista i vänsterfältet. Något med inställningarna?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-10-20, 09:57:28 AM »
Det blir ingen ändring av dubbletthantering i v2 iaf inte initialt.

Frågan är hur man ska göra dubbletthanteringen enklare. Man kan automatisera mycket men då finns alltid risken att det blir fel antaganden som inte stämmer mad användarens.

Registret i filmen är ett exempel, det finns bara dom personerna i registret.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #6 skrivet: 2017-10-20, 10:44:21 AM »
Hos mig ser jag hela databasens namnlista i vänsterfältet. Något med inställningarna?

För att få fram en rimlig jämförelselista måste man ställa villkoren med förstoringsglaset överst till vänster och filtrera, se bilden. Tryck gärna också på knappen Jämför, så visas parens uppgifter nedanför listan när du klickar på personerna.

Om man kryssar i Ta med personer utan... får man ofta alltför många träffar, liksom om man inte jämför födelse-/dödsdatum eller -plats. I mitt tycke är även tidsspannet för födelse/död för grovt; inställningen 0 årbetyder här upp till ett år och inte samtidigt! Jag önskar en finare skala, där man kan ange antal dagar, och där 0 verkligen betyder 0.

Det skulle också vara bra att kunna sortera träffarna efter träffsäkerhet, dvs %-kolumnen till höger.
Och att man kunde bocka av dem man kollat och som man då konstaterar inte är dubbletter.

[bifogad fil raderad av administratör]
Hans Rosenlund

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2017-10-20, 11:07:52 AM »
Admin:
I videon ser det  ut som du drar ett barn från den ena till den andra föräldern/familjen i uppställningen under Antavlan. Det är ju ett väldigt smidigt sätt att byta förälder, vilket man inte sällan får anledning att göra, t ex när man hittar nya uppgifter om första partnerns död, ny vigsel mm.
Hur går det till??? Jag lyckas inte med det konststycket!  :'(
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2017-10-20, 12:51:03 PM »
Det ska bara vara att dra. Det blir en mörkare linje när du dra, prova att lägga den under/över cellen dit du ska flytta.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2017-10-20, 14:03:15 PM »
Nix! Jag får inte "tag" i barnet, färgmarkeringen bara flyttar sig när jag drar.
Det ska inte vara ALT, SHIFT, CTRL...? Jag har provat allt.
I videon ser det ju också ut som miljön är Windows, vilket jag också har.
Provade också annan dator med annan version, men icke...
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2017-10-20, 14:44:17 PM »
Märkligt, vilken färgmarkering?

kerranofredde

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2017-10-20, 14:59:49 PM »
Hej.
Det fungerar inte för oss heller.
Samma som hos Hans.

MVH
Fredric & Kerstin
MVH
Fredric & Kerstin

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2017-10-20, 16:00:52 PM »
Märkligt, vilken färgmarkering?

Jag menar färgmarkeringen när man väljer, i mitt fall blå. Se bifogad video (där jag håller nere musknappen, därav den pulserande markeringen).

« Senast ändrad: 2017-10-20, 16:02:34 PM av Hans »
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2017-10-20, 16:36:58 PM »
Har du provat med olika familjer?

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2017-10-20, 16:53:18 PM »
Har du provat med olika familjer?

Ja, jag har testat olika familjer, och i olika filer.
Bifogar GEDCOM på det lilla testregistret jag använt, så kan du kolla om där finns något konstigt eller om det funkar på din dator.
Om du har kvar filen från videon kan jag göra motsvarande test.

Finns det andra dra-o-släpp-funktioner i programmet som vi kan testa?

Hans Rosenlund