Författare Ämne: Radändring  (läst 3319 gånger)

Dizzy

• Gäst
Radändring
« skrivet: 2017-10-14, 07:36:47 AM »
Hej
Har gjort GEDCOMimport. När jag tittar på beskrivning av importen visas att det är ett antal fel  "Rad 181: Okänd identifierare." Hur/var kan jag kontrollera/rätta till detta?
Det är ju inte samma som IDnr (de hanteras väl automatiskt av programmet?)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: Radändring
« Svar #1 skrivet: 2017-10-14, 09:40:09 AM »
Hur ser rad 181 ut?

Dizzy

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 2017-10-16, 16:02:27 PM »
 2 _MAR Svensson
Rad 582: Okänd identifierare.

Så ser de ut. 
Jag hittar bara en Svensson i personregistret och det enda som ser konstigt ut är att foton ej kommit med vid importen.
Kan jag kanske öppna själva GEDCOM filen och redigera före import?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-10-16, 16:20:44 PM »
Dom faktiska bilderna måste du kopiera in själv. Sen måste du ange sökväg till mappen med bilderna under inställningar > organisation > media eller kopiera in alla bilderna i mappen som är angiven.

Standardmapp är:
WINDOWS C:\Users\<hemkatalog>\Documents\Genny\Media
MAC /Users/<hemkatalog>/Genny\Media
LINUX /home/<hemkatalog>/Genny/Media

Dom taggar som börjar med understreck är programmets egendefinierade taggar och är alltså inte standard. En gissning är att det rör sig om vigselnamn.

Från vilket program kommer det?

Dizzy

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 2017-10-16, 17:23:57 PM »
Det är 2  filer. Den ena från Geni o den andra vet jag ej vilket program.  Såg att jag kunde öppna GEDCOM filen och som du föreslog så är det Married, texten syftar till. Nu hittade jag ställlet med ledning av namnet, men har fortfarande inte förstått hur man hittar själva radnumret. Alla rader jag ser inleds med ensiffriga nummer,  sedan kan jag se ID, Fam men det måste ju vara något annat radnummer som importrutan åsyftar, eller?
 Trodde jag skulle kunna importera och sedan kontrollera och komplettera, för att sedan gå vidare, men det kanske inte var så smart. (Tack för dina upplysningar ang. foton.)Givetvis tacksam för all info, om det nu lät konstigt.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-10-16, 18:39:49 PM »
För att se radnumret måste du ha en text editor som visar radnummer.
Två bra gratis program är Notepad++ för Windows och Brackets för Mac.

Dizzy

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 2017-10-16, 19:30:48 PM »
Tack! Med Notepad++ fick jag med radnummer som inte syntes när jag använde vanliga Notepad. Nu är jag med på banan igen.