Författare Ämne: Klistra in  (läst 3928 gånger)

kalixberen

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Klistra in
« skrivet: 2017-11-11, 20:22:24 PM »
Vilken API används för inklistring ( I Personanteckningar)?
Har ett program ( skrivet i AutoIt) som använder Win-API för Clipboard ( Programsnutten formaterar kopierad text till mottagaren.)
Programmet fungerar i alla av mig kända program utom Genney.
Är det Javan som spökar?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Klistra in
« Svar #1 skrivet: 2017-11-12, 08:46:17 AM »
Genney använder rtf för formeringen av texten och rensar ev. formatering vid inklistringen.

kalixberen

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-11-12, 09:02:48 AM »
Inser att jag uttryckte mig slarvigt.
Programmet i fråga skapar inte några konstiga formateringar, Tvärt om tar det bort alla formateringar typ fet stil och liknande.
Det programmet gör förutom det  är att ta bort en massa tomrader onödiga mellanslag och liknande från texten innan den skickas till Windows Clipboard och sedan utför programmet ett  Ctrl-v  som klistrar in resultatet. Funkar i alla av mig kända ordbehandlare inklusive Mis och andra forskarprogram, utom förstås Genney.

Alsterolle

• Full Member
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-11-13, 12:31:05 PM »
Går det verkligen inte att behålla formatering när man GEDCOMar från ett annat program till Genney?
Jag har ganska stora textmassor i vissa personnoteringar och får ett stort extraarbete att formatera igen ...

kalixberen

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-11-13, 14:34:30 PM »
Rekommenderar en Medialänk eller liknande till ett externt dokument om man vill ha med formateringar av nått slag.  När man exporterar till Ged-fil ligger alltid någon form av Gedstandard med i bilden och gör det svårt med formateringar i en notering/anteckning (som vi pratat om tidigare i tråden).  Mig veterligen gillar inget program formateringar under noteringar, men då kanske jag inte provat alla.
Eller kanske jag misstolkade dig? Med formateringar menar jag kontrolltecken och annat som word, Excel, open office och andra använder för att snygga till texten, sånt gillas inte.
Skjuter man in några mellanslag för att få till ett tabell-liknande utseende borde det inte vara några problem, men det kan ju lika gärna bero på vad ditt program levererar till ged-filen som vad mottagaren gör med filen, väl.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-11-13, 14:54:11 PM »
Problemet är att gedcom-standarden inte använder det och då kan det skilja sig, MyHeritage, t.ex tror jag använder html-formatering. Det borde inte vara omöjligt att får med sig iaf från de vanligaste/största programmen och skräddarsy efter deras uppmärkningsspråk.