Författare Ämne: Ändring av plats för släktregister i Inställningar  (läst 5017 gånger)

Stefan C

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
Ändring av plats för släktregister i Inställningar
« skrivet: 2017-11-25, 19:04:46 PM »
Jag har försökt ändra plats för mitt släktregister under Inställningar, men måste gjort något fel!

Jag har ett släktregister öppet och går in under Inställningar och väljer att ändra plats för släktregister.
Nästa gång jag öppnar försöker programmet hitta släktregister på den platsen jag ändrat till, men hittar inget där.
Om jag försöker gå in under Inställningar får jag inte upp dialogen för detta.
Vid ominstallation hittar den tillbaka till den gamla platsen och det släktregister jag jobbade på innan jag ändrade plats.

Någon som vet hur man ska göra för att byta plats på släktregistret till något annat ställe?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Ändring av plats för släktregister i Inställningar
« Svar #1 skrivet: 2017-11-26, 08:36:39 AM »
I sökvägen under inställningar anger du var dina släktregister ligger om du vill flytta dom till en annan plats får du göra det manuellt.

Gå till den sökvägen du har som standard. Registren ligger i mappen db som ligger i mappen Genney. Du kan flytta bara db-mappen om du vill men jag rekomenderar att isf flytta hela Genney-mappen.

När du har flyttat den dit du vill anger du sökvägen dit under inställningar.

Stefan C

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-11-26, 18:27:03 PM »
Ok, tack! Ska prova det.

Lars Nilsson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2021-10-27, 18:26:40 PM »
Vad händer om man bara flyttar/kopierar en folder under db ?

Provade att packa en persons katalog där med 7z och packa upp den på min andra dator, men genney kunde inte öppna den personens databas då.
Packade sedan hela Genney katalogen och packade upp den på den andra datorn och då var det inga problem att öppna databasen.

Jag skulle säkert kunna återställa en säkerhetskopia istället men provade detta.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2021-10-28, 09:38:37 AM »
Mapparna som ligger under db är databaserna/släktregistren du skapat. Om du flyttar dom så hittar Genney dom om du lägger dom i motsvarande mapp som du har angett under inställningar > organisation.

Lars Nilsson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2021-10-28, 11:50:17 AM »
Mapparna som ligger under db är databaserna/släktregistren du skapat. Om du flyttar dom så hittar Genney dom om du lägger dom i motsvarande mapp som du har angett under inställningar > organisation.

På dator 1 packade jag mappen Anders_Pettersson i db katalogen och sedan packade jag upp den under db på dator 2
När jag sedan startade genney på dator 2 så kom Anders_Pettersson upp i listan på databaser men sedan fick jag felmeddelade att databasen inte går att öppna.

Men när jag packade hela Genney strukturen med 7zip på dator 1 och packade upp den på dator 2 så funkar det.
Så det verkar som något annat än katalogen under db måste med ?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2021-10-28, 12:10:15 PM »
Det borde fungera. Det enda som är viktigt är att namnet på mappen är identiskt.

Säkerhetskopiorna som görs med Genney är just zippade mappar.