Författare Ämne: Platssök  (läst 2935 gånger)

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
Platssök
« skrivet: 2017-12-03, 15:55:36 PM »
I Genney version 2 har det tillkommit en utmärkt funktion; Platssök (Huvudmenyn). Där kan man söka platser och se dessa och anknutna personer på kartan. Men man får tyvärr bara träffar på redan registrerade platser, man kan inte söka t ex mindre platser inom en ort man redan har registrerat.

I Platstolken finns sedan tidigare ett verktyg, Sök Plats, där man kan hitta (åtminstone) svenska platser – även de som man inte har registrerat – inklusive koordinater, församlings-, kommun och länstillhörighet. Tidigare kunde man även se församlingsgränserna på kartan, men jag kan inte hitta den funktionen längre! Gränserna är till stor hjälp för att t ex bestämma mycket små ställens tillhörighet.  Tyvärr är detta verktyg bara tillgängligt om man markerat en icke tolkad plats i Platstolken. Skulle det gå att göra denna sökfunktion mera allmänt tillgänglig för platsval i programmet? Det skulle hjälpa mycket för att kunna förfina sin platsdatabas och dess koordinater.

Man får i dessa verktyg alltså upp en kartbild med platsen markerad. Mycket bra, men det nu är grundinställt ser man nästan halva Sverige. Jag skulle önska att default-zoomen var ca 4 steg närmare (typ kommunnivå) för att lättare kunna se platsen i sina närmaste omgivningar. Kanske möjligt att lägga in en individuell defaultinställning? I Platsregistrets karta skulle jag gärna se en zoomnivå som automatiskt anpassas efter platshierarkin, så att om man t ex väljer en församling eller ett land så ligger det någorlunda rätt från början. Borde kanske vara möjligt att få till?

Eftersom det är Google-kartor som underlag, skulle det kanske gå att lägga in Googles platssök i kartan? Denna funktion använder jag ofta, men då måste man köra GoogleMaps separat i webbläsaren och sedan kopiera och klistra in koordinaterna till Genneys Platsregister. Det går ju utmärkt, men kunde gärna rationaliseras ett antal musklick!

En annan (ännu värdefullare) karttjänst är Lantmäteriets Kartsök och Ortnamn https://kso.etjanster.lantmateriet.se/ där det också går att kopiera koordinater (högerklick) till Genney. Här finns mycket detaljerad och sökbar platsinformation.

Ja, detta var några av mina tankar, idéer och önskemål. Hur gör ni andra? Det finns säkert många bra knep och källor...
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Platssök
« Svar #1 skrivet: 2017-12-04, 10:44:12 AM »
Funktionen som visar gränser har tagits bort pga att gränserna inte är helt korrekta, utan stämmer bara ungefär (se bilder där den övre är den felaktiga och den undre är dagen gränser).

Tror kanske jag nämnt det förut men det beror på en omarbetning av historiska kartdata som gjordes för Riksarkivet och var material som visade gränser från olika tider i Sverige. Omarbetningen skalade ner orginalmaterialet som var från Lantmäteriet och som sen användes av Riksarkivet. Och det är det enda som finns kvar. Lantmäteriet har slängt orginalen vilket är väldigt tråkigt och känns väldigt onödigt då det inte är några jättestora datamängder.

Om det ändå finns intresse av de något felaktiga gränserna kan man tänka sig att använda materialet iaf.

[bifogad fil raderad av administratör]