Författare Ämne: Hur gör man för att webbpublicera i Genney 2?  (läst 5625 gånger)

Mariayogini

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Hur gör man för att webbpublicera i Genney 2?
« skrivet: 2017-12-07, 16:59:41 PM »
Jag har sett att det går att exportera för webbpublicering, men sen då? "Hamnar" det på webben automatiskt, eller behöver jag göra något mer sen? Hur hittar man adressen till webbsidan?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Hur gör man för att webbpublicera i Genney 2?
« Svar #1 skrivet: 2017-12-07, 17:20:03 PM »
Nej det hamnar inte automatiskt på webben.

Det kanske går att ordna ett enklare förfaringssätt framöver men det du behöver i nuläget för att lägga upp sidan på internet är:
1. Ett webbhotell, det finns rätt billiga och bra (googla)
2. En domän (dvs. ett unikt namn så du går att hittas på internet, domänen handhas av webbhotellen och handlar mest om vad man ska välja för namn, t.ex. genney.se. Webbhotellen brukar ha en sökfunktion där man kan se vad som är tillgängligt i form av namn)
3. Efter det är klart kan man kopiera hela innehållet i mappen man har exporterat sin webbpublicering i till webbhotellet. Många webbhotell har verktyg för att överföra filer till webb-servern annars kan man använda ett ftp-program, t.ex. FileZilla. Kopieringen är inte mer komplicerad än att flytta från en mapp på hårddisken till en annan, enda skillnaden är att filerna flyttas till servern.

De filer som skapas vid webbpublicering och som sen återfinns i samma mapp är:
En startsida (index.html)
En mapp med media-filer (images)
Stilmallar
En javascript-fil
Alla personakter, de som har personid.html
Filer för person och platslistorna

Alla dom filerna ska överföras till webbservern.

« Senast ändrad: 2017-12-07, 17:22:23 PM av Administrator »

Camilla

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-01-11, 17:02:52 PM »
Hej,
Kanske också borde nämnas att nu levande personers personuppgifter får inte visas på internet utan att kräva inloggning, så webbhotellet bör ha en sådan funktion.
mvh/Camilla

Lotta B

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-01-20, 16:03:05 PM »
Hej.
Vid min test av en HTML-sida syns "Privat" på flera ställen. Varför och hur tar jag bort det?

Hr F

• Full Member
  • Antal inlägg: 136
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-02-09, 17:20:05 PM »
Jag har samma problem. Varför är vissa personer privata och andra inte? Jag har inte markerat någon person privat över huvud taget.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2019-02-09, 17:37:16 PM »
Standardrestriktioner är satta efter de tidsrestriktioner som gäller, om du vill ha med alla får du kryssa ur alternativen under urval.

Det är gjort så att de personer som berörs av tidsrestriktioner, eller som är märkta som privata vid publicering ,visas som privat. Man delger alltså att en familj t.ex. har ett visst antal barn men nämner inte vilka dom är.

Man skulle naturligtvis kunna tänka sig att inte visa dom men tanken är att hur många barn man har är uppgifter som tillhör föräldern.
« Senast ändrad: 2019-02-09, 17:39:15 PM av Administrator »

Hr F

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2019-02-09, 17:52:54 PM »
Standardrestriktioner är satta efter de tidsrestriktioner som gäller, om du vill ha med alla får du kryssa ur alternativen under urval.

Det är gjort så att de personer som berörs av tidsrestriktioner, eller som är märkta som privata vid publicering ,visas som privat. Man delger alltså att en familj t.ex. har ett visst antal barn men nämner inte vilka dom är.

Hmm. Den där förklaringen håller nog inte. Jag har en handfull syskon där en av dem är privat men inte de andra. Den privata personen är näst äldst. Personen lever men det gör ett yngre syskon också.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2019-02-10, 09:03:40 AM »
Så vad menar du händer i vilken situation och med vilka inställningar?

Hr F

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2019-02-10, 10:49:57 AM »
Jag kom på svaret i natt. Personer som ännu inte har fått något födelsedatum är publika. Logiskt när man kommer på det...