Författare Ämne: Totalhaveri vid användning av skärmurklipp  (läst 1417 gånger)

ÅkeH

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
Totalhaveri vid användning av skärmurklipp
« skrivet: 2017-12-08, 16:40:05 PM »
Jag var inne under Media och råkade klicka på fel symbol och öppnade verktyget för skärmurklipp. Genney-fönstret försvann och muspekaren ersattes av ett kryss för markering. För att komma ur läget tryckte jag på ESC. Då återställdes muspekaren, men Genney-fönstret kom inte tillbaks. Programmet var fortfarande igång men det gick inte på något sätt att få upp Genney-fönstret på skärmen. Symbolen i aktivitetsfönstret var fortfarande markerad som aktiv och om jag hovrade med muspekaren över symbolen så visades miniatyren av Genney-fönstret som vanligt, men om jag klickade på miniatyren så hände ingenting. Samma sak med knappen på mitt tangentbord som visar alla öppna fönster (Win + Tab) - Genney-fönstret visas men om jag väljer det så hamnar jag på skrivbordet.

Jag stängde av Genney genom att högerklicka på symbolen i aktivitetsfältet och startade om Genney, men efter att startbilden försvunnit så kom aldrig Genney-fönstret upp. Inställningen för det osynliga fönstret har alltså sparats och jag kunde inte komma åt Genney överhuvudtaget.

Det gjorde ingen nytta att starta om varken Genney eller datorn och inte heller att installera om Genney, men jag lyckades så småningom lösa problemet genom att kopiera över Genney-mappen med inställningar (AppData/Roaming...) ifrån min andra dator.

Eftersom lösningen var säker så upprepade jag proceduren med samma resultat. Går man ur "Skärmurklipp" med ESC så försvinner alltså Genney-fönstret helt ifrån skärmen och går inte att hitta igen.

:o
« Senast ändrad: 2017-12-08, 16:42:06 PM av Waiter »
(F.d. Waiter)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1788
    • Visa profil
SV: Totalhaveri vid användning av skärmurklipp
« Svar #1 skrivet: 2017-12-08, 16:56:51 PM »
Ok, det var nog fönsterinställningarna som behöll sina värden. Fönstret tas ur bild vid skärmurklipp.

Generellt rekommenderar jag att kontakta supporten när fel uppstår då felet lättare kan lokaliseras. I det här fallet hade det nog räckt att radera en fil.

ÅkeH

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-12-08, 23:25:06 PM »
Ja, fönstret tas ur bild men om jag då trycker ESC så måste Genney-fönstret komma tillbaks igen. Det gör det inte. Går alltså lätt att upprepa så det är en bugg nånstans i felhanteringen eller så.

Jag visste inte att det finns en särsklid support, trodde att det var vad den här tråden var till för. Nästa gång.

Eftersom jag ändå regelbundet kopierar den mappen mellan mina datorer när jag flyttar min forskning så var det enklast att ta hela mappen istället för att reda ut vilken fil det handlar om.
(F.d. Waiter)

Fammo

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-12-15, 17:39:33 PM »
Hej! Jag har också råkat ut för liknande. Om man gör skärmklipp i Genney via media måste man vara säker på att allt är OK innan. Det går inte att ångra sig. Om man försöker gå tillbaka (man kanske behöver ändra något på bilden som skall klippas ut) då försvinner Genney som sagt, och man måste stänga Genney och börja om på nytt. Om man inte har sparat så försvinner det man har gjort.

Sedan har jag haft problem med att foga in media i efterhand i en källhänvisning. Genney stannar av och det bara plingar när man försöker gå in på något.

Så, jag har börjat använda skärmbildsverktyget i Windows och sparar i en särskild fil. Det fungerar att hämta in en fil till Media.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-12-17, 09:54:09 AM »
Vilket OS använder du och från vilket fönster upplever du problemen, är det från mediakatalogen, mediafönstret, mediafliksmenyn eller verktygsmenyn?

Fammo

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-01-01, 17:45:49 PM »
Beklagar förseningen av svaret. Men, jul och nyår kom emellan.

Problemet uppstår när jag arbetar med ett släktregister och går in på Levnadsbana för en person. Ofta har jag då redan matat in Källa, källhänvisning med mera. När jag dubbelklickar på Dop exempelvis får jag ju upp källhänvisningen längst ner. Jag kan gå in i rutorna för Källa, källhänvisningar m m för att korrigera, men när jag klickar på rutan under media plingar det till och jag kan inte fortsätta programmet. Jag får ta till aktivitetshanteraren och ta bort Java-processen. Genney avslutas och jag får börja om.

Jag använder Windows 10.

Mvh Lis-Beth

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-01-02, 21:49:51 PM »
Problemet för Fammo har förmodligen att göra med ett problem mellan Java och Windows Creator och bör vara löst i nästa uppdatering som kommer inom kort då java-versionen är uppdaterad.

Skärmurklippsfunktonen kommer då också att svara mot escape-komando.
« Senast ändrad: 2018-01-02, 21:54:50 PM av Administrator »