Författare Ämne: Buggrapporter  (läst 5728 gånger)

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
Buggrapporter
« skrivet: 2017-12-18, 01:29:01 AM »
Det är trevligt med ett livaktigt diskussionsforum!  :) Jättebra att kunna utbyta erfarenheter och få hjälp och tips av andra användare – och även av Admin, förstås.

Om man har rena buggrapporter och problem av litet intresse för andra, vill jag tipsa om en utmärkta funktionen Synpunkter som finns i Huvudmenyn i programmet. Om jag har förstått det rätt, får Admin då automatisk uppgifter om ditt operativsystem, version av Genney mm - och din synpunkt/felrapport lagras på ett strukturerat sätt. Detta gör det alltså lättare att få rätt hjälp, och det går också snabbare enligt min erfarenhet.

Det skulle förstås då också bli mera angeläget att Admin på Forum eller hemsidan tar upp lösningar på vanliga problem som inrapporterats (FAQ).

Jag sticker förstås ut hakan här, och jag har säkert 'syndat' själv! Och jag vill absolut inte vara polis eller lägga locket på, men tror ni andra inte att själva forum-idén skulle kunna renodlas lite mera om vi höll oss till några enkla regler i den riktningen?  ???   Kanske Admin har idéer...

[bifogad fil raderad av administratör]
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Buggrapporter
« Svar #1 skrivet: 2017-12-18, 14:31:54 PM »
Kanske svårt att sätta regler för det men håller med dig Hans och din beskrivning av synpunkter är ett helt riktig. Synpunkter skickas som ett mejl men läggs också in i en databas. I forumet är det lätt att en fråga snabb försvinner undan.

Använd också gärna skärmdumpar vid felrapporter (en bild säger mer en ...), det går att bifoga 3 st via synpunkter.

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-12-18, 20:38:29 PM »
Bra förslag! Jag har varit lite inkonsekvent hittills, ibland har jag använt Synpunkter i Genney och ibland forumet. Men min erfarenhet är samma som Hans, har alltid fått snabb respons av Admin via Synpunkter. Håller också med om att det vore bra om det finns en lista över kända problem tillgänglig i forumet.

Litet stickspår: Jag skulle dessutom gärna vilja ha en lista i forumet över inkomna förbättringsförslag/önskemål om nya funktioner och hur Admin ställer sig till dem (typ ”kommer i nästa version”, ”behöver utredas”, ”ej aktuell” eller liknande). Jag tror att jag kan ha skrivit några ändringsförslag flera gånger för att jag är osäker på om jag har postat dem tidigare eller för att jag tror att de kanske har ”tappats bort”.

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-12-18, 20:49:28 PM »
En kompletterande reflektion: Läste just inlägget ”Webbpublikation fastnar” och om det problemet hade rapporterats via Synpunkter i Genney så hade ärendet hamnat i knät på Admin, men genom att det i stället postades i forumet så kunde en annan användare hjälpa till med en lösning.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-12-18, 22:26:22 PM »
Ja, det är sannerligen inte enkelt att sätta några klara gränser! Ofta kan vi användare (vi är duktiga!) hjälpa varandra (vi är generösa!), vilket då också kommer hela gruppen tillgodo. Det blir en värdefull vi-känsla. Evas förslag, att även sådant som rapporteras och löses genom Synpunkter borde ha en plats på Forum, är utmärkt. Lite extra Admin-jobb, men det kan nog löna sig.

Några enkla Forum-regler (förutom god ton mm) borde också kunna läggas som översta grupp; t ex att först använda Sök för att se om det redan finns svar på min fråga; att använda Synpunkter om det rör sig om frågor utan allmänt intresse (där finns tre kategorier; Felrapport, Förslag och Omdöme), osv ...

Detta är inte lätt, men med en (sannolikt) ökande användarskara behövs också en viss strukturering för att vi ska njuta av fortsatt god och effektiv kommunikation mellan Admin och oss användare. Jag är gärna med och bidrar och lär mig!
Hans Rosenlund

Peter

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-12-18, 23:12:15 PM »
Eftersom jag har betalat 750 kr (sedan april) för ett program med alldeles för många barnsjukdomar så tänker jag inte använda buggrapporten något mer, för där får man aldrig svar. Det är som att ropa ut i rymden.

Då är det bättre att skriva i forumet så att bristen på svar blir allmänt synlig.

Det är nog inte bara jag som är irriterad.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2017-12-19, 11:11:51 AM »
Litet stickspår: Jag skulle dessutom gärna vilja ha en lista i forumet över inkomna förbättringsförslag/önskemål om nya funktioner och hur Admin ställer sig till dem (typ ”kommer i nästa version”, ”behöver utredas”, ”ej aktuell” eller liknande). Jag tror att jag kan ha skrivit några ändringsförslag flera gånger för att jag är osäker på om jag har postat dem tidigare eller för att jag tror att de kanske har ”tappats bort”.
Det låter vettigt, jag ska fundera på hur man skulle kunna hantera det.

Det kommer att komma så att man kan se "Mina sidor" på hemsidan och där ska man också kunna se de synpunkter man har skickat in.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2017-12-19, 12:08:16 PM »
Det kommer att komma så att man kan se "Mina sidor" på hemsidan och där ska man också kunna se de synpunkter man har skickat in.
Det verkar vettigt! Gärna med någon kommentar eller tecken på hur det behandlats (Typ: Åtgärdas snarast | Förslag för framtiden | Besvarat via mail | Åtgärdat ...) så att man slipper känslan att man "ropar ut i rymden".

Komplettera gärna med något allmänt tillgängligt på hemsidan om viktiga förändringar som kommer i nästa uppdatering eller är planerat längre framöver. Det är ju också bra marknadsföring. Exemplet inför V2 är en bra förebild.
Hans Rosenlund