Författare Ämne: Att kunna välja webläsare för länkar i Genney  (läst 7492 gånger)

Peter

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
Att kunna välja webläsare för länkar i Genney
« skrivet: 2017-12-28, 15:10:05 PM »
Går det att välja vilken webläsare länkarna i Genney ska öppnas i?

Jag antar att länkarna nu öppnas i datorns standardwebläsare, men det är inte helt lyckat för min del. Jag använder Firefox som standardläsare, har gjort det i många år, trivs och vill inte byta. Ett problem med Firefox är att den inte fungerar fullt ut med ArkivDigital, och därför använder jag Chrome enkom för det, vilket fungerar bra. Det fungerar mycket bra t.o.m. eftersom jag kan ställa in musknapparna separat för Chrome så att deras funktioner optimeras till att söka i ArkivDigital.

Min önskan är därför att kunna öppna AID-länkar från Genney i Chrome, utan att ändra standardwebläsare. Helst skulle jag vilja att andra länkar öppnades med Firefox, men inser att det kan bli svårt.
« Senast ändrad: 2017-12-28, 15:48:28 PM av Peter »

Björn

• Gäst
SV: Att kunna välja webläsare för länkar i Genney
« Svar #1 skrivet: 2017-12-30, 02:55:54 AM »
Vilken Firefox använder du?

Jag använder den nya Firefox Quantum och den fungerar tom bättre än Chrome, och dessutom snabbare. Det enda (smärre) problem jag egentligen hittat i FF Quantum är att inte inställningar i Arkiv Digital sparas, men det beror troligen på bara att jag använder Firefox för så mycket annat och egentligen föredrar rensa alla temp filer, kakor etc... vilket lett till den något udda lösningen att köra Chrome (endast för AD) och Firefox (för precis allt annat) samtidigt, inte sådär jättesmidigt egentligen

Peter

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-12-30, 23:01:42 PM »
den något udda lösningen att köra Chrome (endast för AD) och Firefox (för precis allt annat) samtidigt
Inte så udda vill jag påstå, eftersom vi använder exakt samma lösning :) Då antar jag att du också skulle vilja få AD-länkarna öppnade i Chrome?

Björn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 2017-12-31, 16:24:56 PM »
den något udda lösningen att köra Chrome (endast för AD) och Firefox (för precis allt annat) samtidigt
Inte så udda vill jag påstå, eftersom vi använder exakt samma lösning :) Då antar jag att du också skulle vilja få AD-länkarna öppnade i Chrome?

Både ja och nej :) jag vill ju helst inte använda chrome alls, men "problemet" för mig är nog snarare ArkivDigitals sätt att spara inställningar än webbläsaren eller Genney.
Nu har jag inte Genney 2.0 ännu så kanske länkarna blir ett större problem sen!? Idag använder jag enbart kopiera och klistra AID-genvägar eller länkar ur Genney, inte klicka på dom, så jag är förvisso inte begränsad till förvald browser

Men att AD verkar fungera utmärkt med FF Quantum, var det jag ville säga, prova byt ut gamla Firefox om det är den du kör alltså och se om det skulle lösa det för dig? :)

Kanske lite off-topic men det vore trevligt om man kunde använda sin förvalda browser och få upp sidor där istället för i den inbyggda whatever i Genney när man gör Internetsök inne i Genney... (om det inte går ställa in någonstans redan?)

Alsterolle

• Full Member
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-12-31, 17:02:07 PM »
Önskemålet om annan läsare än den inbyggda framfört tidigare. Det skulle underlätta "bläddring" i bl.a. DISBYT.
En annan läsare som verkar fungera OK är norska Opera.

Peter

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-12-31, 18:39:28 PM »
Både ja och nej :) jag vill ju helst inte använda chrome alls, men "problemet" för mig är nog snarare ArkivDigitals sätt att spara inställningar än webbläsaren eller Genney.
Jag rensar också kakor m.m. efter varje session.

Nu har jag inte Genney 2.0 ännu så kanske länkarna blir ett större problem sen!? Idag använder jag enbart kopiera och klistra AID-genvägar eller länkar ur Genney, inte klicka på dom, så jag är förvisso inte begränsad till förvald browser
När hyperlänkarna väl finns där, i v2, så vill man ju kunna klicka på dem. Dessutom så försvåras klipp- och klistrandet av att man lätt råkar klicka på länken istället för att markera den.

Men att AD verkar fungera utmärkt med FF Quantum, var det jag ville säga, prova byt ut gamla Firefox om det är den du kör alltså och se om det skulle lösa det för dig?
Ja, jag använder Quantum sedan den släpptes för några veckor sedan. Har inte testat AD sedan dess, men som jag sa tidigare så trivs jag bra med AD i Chrome eftersom jag kan optimera musinställningarna och jobba efffektivare. Tack ändå för tipset!

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-01-03, 10:27:02 AM »
Går det att välja vilken webläsare länkarna i Genney ska öppnas i?
Tyvärr inte, därför att det finns inget sätt att i Java lista webbläsare på systemet.

Peter

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2018-01-03, 13:37:25 PM »

Tyvärr inte, därför att det finns inget sätt att i Java lista webbläsare på systemet.
Okej, då vet jag. Tack för svaret.