Författare Ämne: Öppna gedcomfil i andra datorn?  (läst 9881 gånger)

GudrunR

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Öppna gedcomfil i andra datorn?
« skrivet: 2017-12-28, 17:42:11 PM »
Hej
Jag är ny med Genney och har lagt upp ett släktregister på min ena dator. Nu vill jag kunna överföra filen till min andra dator, där programmet och licensen är installerade. Men jag lyckas inte...
Jag har säkerhetskopierat gedcomfilen till en vald plats på hårddisken, en egenskapad mapp, och kopierar sedan denna mapp till den andra datorn. Men det går inte att öppna den filen i den datorn, den är "dimmad".
När man säkerhetskopierar får man ju frågan om den ska kopiera antingen till vald plats, eller till "standardkatalogen". Jag har prövat även det, men ser inte var denna standardkatalog finns. I mappen Genney i Program ser jag den inte, där är bara programmet och licensnyckeln.
Jag har en iMac med operativsystemet Sierra.
Nån som kan hjälpa? Vore fint att få ha med sig registret på resan i helgen.
Mvh
Gudrun

Alsterolle

• Full Member
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
SV: Öppna gedcomfil i andra datorn?
« Svar #1 skrivet: 2017-12-28, 18:19:52 PM »
Gudrun! Du öppnar inte GEDCOM-filen utan Importerar den.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-12-28, 22:46:01 PM »
Om du har gjort en säkerhetskopia öppnar du den i den andra dator via arkivmenyn > återställ.

GudrunR

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-12-29, 08:46:20 AM »
Aha, ok. Så man exporterar först filen från ena datorn, och importerar den sen i programmet i den andra datorn?
Bara så att jag förstår.
Det där med säkerhetskopia förstår jag inte. Jag har ju sparat säkerhetskopior, men det funkar inte att öppna dem - de omvandlas till en annan typ av fil när jag försöker dra över dem eller kopiera dem.

GudrunR

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-12-29, 08:49:33 AM »
Förlåt, följdfråga: jag har nu försökt exportera filen i den första datorn. Men den lägger sig då i en mapp jag sedan inte kan hitta. Superbökigt detta!

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #5 skrivet: 2017-12-29, 09:59:10 AM »
När du exporterar gedcom-filen väljer du ju själv vilken mapp den ska sparas i (standard är Dokument\Genney\gedcom). Du kan t ex välja ett USB-minne direkt om det är ett sådant du använder för att flytta till den andra datorn. Filnamnet är som standard <Register_teckensnitt_datum>.ged men kan ändras om man så skulle önska.
Hans Rosenlund

GudrunR

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2017-12-29, 21:37:05 PM »
Tack för svar. Jag har nu lyckats både exportera och importera så jag kan arbeta med registret på min andra (bärbara) dator.
Det har varit svårt för mig att hitta standardmappen, men nu tror jag att jag lokaliserat den och hoppas det ska funka framöver. Tack för hjälpen!

GudrunR

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2018-01-06, 17:59:33 PM »
Ledsen, är tillbaka. Det går inte bra, trots allt.
Som sagt, jag kan inte hitta standardkatalogen och det ställer till problem när jag vill återföra den gedcom-fil jag jobbat med på en annan dator, till min huvuddator. Jag har under frånvaroperioden lagt in nya personer i registret, och vill nu uppdatera/ersätta det tidigare registret på huvuddatorn med det som utvecklats vidare på den bärbara.
För att flytta över materialet har jag nu försökt kopiera Genneymappen på den bärbara datorn till en extern hårddisk jag vanligen använder för att kunna jobba vid båda dessa datorer. Det är där jag normalt sparar allting.
På den bärbara har jag både säkerhetskopierat registret till standardkatalogen, som ju ligger på hårddisken, samt exporterat till en annan mapp som ligger på en externa hårddisken. Den har jag sedan flyttat till min huvuddator - en stationär Mac - men när jag går in i den mappen visar det sig att registret visserligen finns där som en gedcomfil, men inte sparat i Genneys programversion. Den går inte att öppna.
När jag i Genneyprogrammet på huvuddatorn försöker importera det till externa hårddisken exporterad filen går alltså inte det. Jag får inte den valmöjligheten när jag försöker.
Så frågan är hur jag för över registret från den bärbara datorns hårddisk till min huvuddators, om jag inte kan använda den externa hårddisken? Programmet verkar förprogrammerat på att bara hitta saker som finns på hårddisken.
Vore oerhört tacksam för hjälp igen! För i det register jag nu har öppet på huvuddatorn finns 108 personer inlagda, medan det i den uppdaterade versionen - som alltså gjorts på den bärbara - finns ytterligare ett antal personer. Skulle verkligen vilja kunna göra detta smidigt, så man aldrig behöver vara rädd för att tappa data.
Vänliga hälsningar
en förmodligen trögfattad
Gudrun R

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2018-01-06, 19:07:31 PM »
Gudrun, det bör vara möjligt att ställa in mappen på din externa hårddisk som standardkatalog i båda datorerna. Då bör du kunna jobba direkt mot denna utan att imortera/exportera via gedcom-filer. Dessa kan du ju inte öppna direkt i Genney, utan måste importera dem till befintligt eller nytt register. Risken är att du tappar data eller får dubletter, så om du kan jobba mot samma släktregister i samma katalog på extern-disken hela tiden är det mycket säkrare. Sedan bör du förstås ta backup på den externa hårddisken, med det kanske du kan göra till de båda datorerna om du ställer in gedcom-sökvägen lite smart.

Se bifogad bild, som visserligen är från Windows, men du bör ha motsvarande i Mac.

Alternativt bör du kunna göra en Säkerhetskopia, spara på valfri plats (extern-disken) och sedan Återställa säkerhetskopian (klicka då knappen ... filväljaren nederst) till den andra datorn.

Hoppas det blev någorlunda begripligt, det är lätt att röra ihop register, backup och gedcom. Det är ju viktigt att du hittar en rutin som känns säker för dig. Kanske andra användare har andra tips?

[bifogad fil raderad av administratör]
Hans Rosenlund

GudrunR

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2018-01-07, 10:19:58 AM »
Tack för ditt svar, Hans. Tanken att göra en plats på externa hårddisken till förvald plats för säkerhetskopior är intressant och har jag tänkt själv. Problemet är bara att den valmöjligheten aldrig ges när man klickar upp alternativet spara på valfri plats - det är som att programmet inte "ser" den externa hårddisken öht. Fast den sitter i.
Jag försöker komma ihåg hur jag gjorde för att föra över registret från huvuddatorn till den bärbara för en dryg vecka sedan, men lyckas inte. På något sätt gick det ju, åt det hållet. Men nu alltså svårigheter med att "ta tillbaka" det nu uppdaterade registret till den stationära.
Jag kliar mig verkligen i huvudet här...

GudrunR

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2018-01-07, 11:04:08 AM »
Hej igen,
Har hittat ett eventuellt nytt sätt att överföra registret mellan datorer. De kan ju "prata med varann" via trådlös kommunikation. Så jag öppnade båda hårddiskarna i min stationära, och flyttade över det uppdaterade registret från bärbara till stationära (det jag kallar huvuddatorn ibland).
Men sedan när jag inne i programmet vill importera det här registret blir det återigen problem. Jag klickar importera och väljer detta register, som fått nytt datum jämfört med det jag tidigare har. Samma fil som i bärbara.
Jag blir lite osäker vad jag ska välja när jag får frågan, men väljer det registret med det namn som det fått i bärbara. Klickar OK, och det säger sig importera.
Men först får jag in ett register, som trots att det bär samma namn som det jag arbetat med i bärbara och där hade 117 personer, nu har noll personer! Stressande, förstår inte varför.
Gjorde om en gång till, och jag tror problemet kan ha varit att man ska skapa Nytt register då. Osäker.
Nu har jag i alla fall fått med registret med alla 117 personerna, och kan fortsätta bygga. Lite lättad, men känner mig fortfarande väldigt osäker på hur jag egentligen gjorde, vilket skapar ett motstånd mot att ägna sig åt överföring av data mellan datorer. Både för att det är så bökigt, och för att osäkerheten på hur jag gjorde förra gången skapar rädsla att tappa senast inlagda data.
Förvirrande och stressande är ord som passar. Jag tycker sånt här ska vara lätt! Och jag är datavan.

Skickar detta som ett önskemål till programmeraren/utgivaren! Gör detta tydligare, smidigare och säkrare. Vore toppen, tack!
Mvh
Gudrun

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2018-01-07, 14:22:36 PM »
Själv har jag min databas i molnet. Funkar t ex med OneDrive, GoogleDrive och Dropbox. Dessa 'speglas' ju som mappar i din lokala dator som synkar med molnversionen. Via internet kan man komma åt dessa från flera datorer, och i vissa fall kan man definiera att de även är åtkomliga offline. Dock är det mycket viktigt att inte arbeta samtidigt i ett register från flera datorer, och att låta registren synka helt med molnet innan man stänger datorn och/eller öppnar registret i en annan dator. Tyvärr hänger inte platsregistret riktigt med i dessa svängar...
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2018-01-07, 14:27:48 PM »
Genney-mappen ligger som standard:
WINDOWS C:\Users\<användarnamn>\Documents\Genny
MAC /Users/<användarnamn>/Genny
LINUX /home/<användarnamn>/Genny

Mappen Genney innehåller:
backup (här ligger säkerhetskopior som standard)
db (här ligger registren)
document
gedcom (här sparas gedcom-exporten som standard)
logg
media (här ligger media-filerna som standard)
web

Sökvägen till backup, db, gedcom och media ändras under inställningar > organisation.
Inställningarna gäller för användaren utom media som kan ha olika för varje register.

Gedcom-filer importeras.
Säkerhetskopior öppnas genom återställ.

Om ett register med samma namn som säkerhetskopian finns så ersätter det registret annars skapas ett nytt.
Man kan inte ändra namn på en säkerhetskopia.

De sätt som i nuläget finns för att arbeta med samma register på flera datorer är:
  • att man har registren på en extern enhet som man arbetar mot, man måste då ändra sökvägarna under organisation.
  • att man har Genney-mappen i en moln-mapp (man måste då vara noga med att den har uppdaterats på den andra datorn innan man börjar arbeta där och att man inte arbetar samtidigt i bägge datorerna).
  • att man gör en säkerhetskopia som man ersätter i den andra datorn.

GudrunR

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2018-01-07, 14:33:43 PM »
Tack igen för svar. Jag har sett vad som finns i Genneymappen och hittar nu även mappen på respektive hårddisk. Men för att ändra sökvägar behöver jag hitta Inställningar, och jag gör inte det. Eftersom det tipset dyker upp hela tiden i denna och andra trådar, måste det ju finnas... men var? Har letat fram och tillbaka i flikarna under de olika huvudflikarna Arkiv, Huvudmeny, Hantera och Verktyg, men hittar inte. Antagligen blind på båda ögonen...
mvh
Gudrun

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2018-01-07, 14:37:39 PM »
Inställningar i Mac ligger under deras egna meny, den högst upp där det står Genney.
Den ligger där för att följa deras standard. Där ligger också Om Genney.

Kortkommando cmd+kommatecken.

I Genneys hjälp anges det ligga i Applikations menyn > Genney > Inställningar men jag kan hålla med om att det kunde vara tydligare.
« Senast ändrad: 2018-01-07, 14:44:27 PM av Administrator »