Författare Ämne: församlingar under fel landskap  (läst 1254 gånger)

Ann

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
församlingar under fel landskap
« skrivet: 2018-01-03, 16:38:17 PM »
Jag undrar varför så många församlingar i Göteborg ligger under fel landskap, de ligger under Bohuslän inte Västergötland, större delen av Göteborg ligger i landskapet Västergötland men i gamla länet Göteborgs o Bohuslän. När och hur kommer detta att bli tillrättat?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1788
    • Visa profil
SV: församlingar under fel landskap
« Svar #1 skrivet: 2018-01-04, 16:24:28 PM »
Har inte hunnit fördjupa mig i din fråga man gäller det inte dagens administrativa struktur?

BRydh

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-01-04, 16:31:07 PM »
Men ingen församling ligger i något landskap i platsstrukturen. Alla ligger i ett län. Oavsett vilken församling du väljer i hela landet.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1788
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-01-04, 16:47:08 PM »
Slarvigt läst av mig, får undersöka saken, landskapen har ju inte ändrat sig i samma omfattning som länen.

[bifogad fil raderad av administratör]
« Senast ändrad: 2018-01-04, 16:54:53 PM av Administrator »

erikssononlajn

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-01-04, 17:34:18 PM »
Landskapen har ju inte använts som administratrativ enhet på snart 500 år (1634). Borde det inte vara dags att sluta referera till dem snart?

Peter

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-01-04, 18:18:10 PM »
Landskapen har ju inte använts som administratrativ enhet på snart 500 år (1634). Borde det inte vara dags att sluta referera till dem snart?
Jo, om man inte uppskattar betydelsen av tradition och identifikation de fört med sig och fortfarande för med sig. Administrativ indelning är så klart viktig för en släktforskare, men om jag ser till mig själv så har jag mycket sällan sagt att jag kommer från Jönköpings län. Jag är smålänning, och förmodligen var det så för de flesta smålänningar för 200- och 400 år sedan.

Peter

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-01-04, 18:44:04 PM »
Jag gick igenom platsregistret och fann följande församlingar/socknar som ligger i Västergötland, men som felaktigt placerats i Bohuslän:

13 (dvs alla) församlingar under Bohuslän som börjar med "Göteborgs"
Lundby kbfd
Västra Frölunda kbfd
Nya Varvet
Partille
Partille kbfd
Marieberg
Jonsered kbfd
Sävedalen kbfd
Bergsjön kbfd
Brämaregårdens kbfd
Gamlestads kbfd
Kortedala kbfd
Nylöse kbfd
Utby
Älvsborgs kbfd
Biskopsgårdens kbfd
Nya Älvsborg

Biskopsgården och Biskopsgårdens kbfd är jag osäker på, eftersom de hoppat in och ut ur Lundby fs. Frågan är så klart om Biskopsgården historiskt låg i Sverige eller Norge. Låg i Sverige.
Nya Älvsborg är jag också lite osäker på, men lutar starkt åt att församlingen ska tillhöra Västergötland, eftersom det var en svensk befästningsanläggning på en ö i älvmynningen. Låg i Sverige. Varför tvekade jag ens :)
Allmänna Straffängelset är jag osäker på var det låg. Har det ens funnits?
« Senast ändrad: 2018-01-04, 20:38:22 PM av Peter »

Peter

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2018-07-18, 15:43:49 PM »
I den senaste beta-versionen är många församlingar korrekt flyttade från Bohuslän till Västergötland. Det verkar som om min lista ovan har använts, men att översta raden har missats.

Jag gick igenom platsregistret och fann följande församlingar/socknar som ligger i Västergötland, men som felaktigt placerats i Bohuslän:

13 (dvs alla) församlingar under Bohuslän som börjar med "Göteborgs"

Följande församlingar ligger alltså fortfarande fel:

Göteborgs Johanneberg
Göteborgs Karl Johan
Göteborgs Tyska
Göteborgs domkyrko
Göteborgs engelska
Göteborgs fattighusförsamling
Göteborgs garnisonsförsamling
Göteborgs katolska
Göteborgs lutherska
Göteborgs mosaiska
Göteborgs reformerta
Göteborgs spinnhusförsamling

Jag skrev i januari att de var 13 till antalet, men nu hittar jag bara tolv. Det kan bero på att jag räknade fel eller att en av dem redan flyttats till Västergötland.

Ett särfall i frågan Bohuslän eller Västergötland är Nödinge socken, i vilken en liten del (ung. nuvarande Surte) faktiskt tillhör Bohuslän, trots att hela socknen ligger på fastlandssidan av Göta Älv.

Länkar till en blogg som gått på djupet med att kartlägga landskapsgränsen eller, om man så vill, den gamla svensk-norska gränsen:

https://allaplatserna.blog/2017/10/19/gransvandring-pa-hisingen/
https://allaplatserna.blog/2017/10/20/gransvandring-pa-hisingen-del-2/
https://allaplatserna.blog/2017/10/20/gransvandring-pa-hisingen-del-3/