Författare Ämne: Förbättrad Ancestry-import  (läst 2642 gånger)

Bjoernl

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Förbättrad Ancestry-import
« skrivet: 2018-01-09, 12:37:08 PM »
Tack för ett modernt och intuitivt program för släktforskare!
Ser fram emot att testa det mer ingående.
Några reflektioner efter initiala provkörningar:

I Ancestry så kan händelser (Födelse, Död, etc) anges med datum och plats men också med ett extra kommentarsfält kallat Beskrivning.
Vid GEDCOM-exporten läggs händelsetypen, datum, plats ut korrekt men Beskrivningen sparas inte som en normal GEDCOM-kommentar utan som en ändelse på händelstypen. Detta är en avvikelse från GEDCOM 5.5-standarden.

Genney ver 1 läser in händelsetypen och ignorerar resten av raden vilket betyder att ev Beskrivning spårlöst försvinner.
Genney ver 2 försöker hantera detta genom att tolka hela raden dvs händelstyp plus Beskrivning och lägga in som händelse.
Ingetdera är speciellt lyckat. Det korrekta bör vara att lägga in händelsetypen som händelse i Genney och ändelsen dvs Beskrivningen som en Notering i Genney.

Sedan kan jag också tycka att _AID-fälten som även det är en avvikelse från standarden gott kan ignoreras när filen kommer från Ancestry.
(Tillåtna datumformat kan man också fundera över då GEDCOM-standarden för dessa är lite klumpig.)

Björn

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Förbättrad Ancestry-import
« Svar #1 skrivet: 2018-01-09, 18:03:22 PM »
Inser att det är klokt att anpassa sig till Ancestrys tolkning av gedcom men tycker att deras tolkning inte är korrekt om jag förstått dig rätt.

Så här kan det stå i Ancestrys gedcom och jag antar att det är det som står efter DEAT är det du menar ska vara beskrivning:
1 DEAT Died in Orlando, FL, buried in Garden Michigan.  Catholic.
2 DATE 22 Dec 1958
2 PLAC Orlando, Orange, Florida, USA
2 SOUR @S-1777084120@
3 NOTE http://trees.ancestry.com/rd?f=sse&db=websearch-4065&h=504158&ti=0&indiv=try&gss=pt
3 NOTE
3 DATA
4 TEXT Birth date:  1889 Birth place:   Death date:  1958 Death place: 
3 _APID 1,70581::504158

I specifikationen står:
n DEAT [Y|<NULL>] {1:1}
+1 <<INDIVIDUAL_EVENT_DETAIL>>

When there is a choice of different elements that can be used, the set of alternatives are listed between opening and closing square brackets ([]), with each choice separated by a vertical bar ([alternative_1 | alternative_2]). When there is only one alternative shown then the choice is optional, that is, it is the same as [alternative_1 | <NULL>]. The user can read the grammar components of the selected element by substituting any sub-elements until all sub-elements have been resolved.

Vilket jag tolkar som att man bara kan ange Y efter DEAT om man ska följa den noggrant.

Bjoernl

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Förbättrad Ancestry-import
« Svar #2 skrivet: 2018-01-10, 17:17:00 PM »
Precis. Det är så jag tolkat specen också. Problemet är att Ancestry tillåter sig en egen utvidgning av filformatet.
För tillfället har jag löst det genom att "tvätta" gedcom-filerna med ett Pythonscript som konverterar dessa special-kommentarer till "riktiga" dito och då blir det naturligtvis rätt i Genney. Vore dock elegant om Genney själv kunde hantera dumheterna i Ancestry-data.
Sedan är förstås frågan hur man gör vid export om man nu vill ha in notiserna på samma ställe i Ancestry igen.

Björn