Författare Ämne: Styvfars adoption  (läst 3430 gånger)

christer@bergstorp.se

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Styvfars adoption
« skrivet: 2018-01-11, 13:34:53 PM »
Jag försöker skapa en styvfars adoption av hustruns barn i ett tidigare äktenskap. Adoptivfadern kan jag välja bland existerande personer och i vilken relation barnet ska in. Men den biologiska mamman blir fostermor i relationen med maken, adoptivfadern.

Jag kan inte ändra modern status till biologisk. Hur gör jag då?

[bifogad fil raderad av administratör]

Peter

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
SV: Styvfars adoption
« Svar #1 skrivet: 2018-01-11, 14:50:57 PM »
Har du lagt till föräldern via dottern? Om du i hennes familjeflik trycker på plusknappen och väljer "lägg till befintlig förälder", så ska det skapas en ny familj där den nye fadern är adoptivfar och modern är biologisk mor.

christer@bergstorp.se

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-01-11, 18:12:47 PM »
Jo det var så jag gjorde. Fungerade med adoptivfar (styvfar) men inte den biologiska modern i den relationen.

Peter

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-01-11, 19:24:51 PM »
Det gick för mig vid första försöket, men efter att jag experimenterat med att ändra modern till adoptivmor så gick det inte att att ändra tillbaka. Det gick inte heller att ta bort familjen och börja om. Alternativet "biologisk" var fortsatt ej tillgängligt för modern.

Däremot kunde jag ta bort familjen och sedan gå in från andra hållet och lägga till barn via fadern. Då behöll modern sin status som biologisk mor.
« Senast ändrad: 2018-01-11, 19:26:43 PM av Peter »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-01-12, 07:28:57 AM »
Har undersökt saken och det är en bugg för modern som gör att det inte går att ändra tillbaka till biologiskt.

Det går ändå att åstadkomma det som ni har varit inne på, det enklaste kanske är att lägga till barnet från moderns biografi och familjen med styvfadern.